dc.contributor.advisor | Hautala, Jarkko | |
dc.contributor.advisor | Junttila, Enni | |
dc.contributor.author | Kenttä, Linnea | |
dc.date.accessioned | 2023-10-17T06:08:20Z | |
dc.date.available | 2023-10-17T06:08:20Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90076 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään, sopiiko lukuteatteri opettajien mielestä yhdeksi työskentelytavaksi erityisopetukseen sekä onko sillä vaikutusta oppilaan lukumotivaation kehitykseen. Aihetta tutkitaan lukuteatterijakson toteuttaneiden opettajien näkökulmasta. Lukuteatteri pyrkii tuomaan uuden lukemiseen innostavan työskentelytavan tukemaan lukemaan opettamista.
Tutkimus toteutettiin osana laajempaa Niilo Mäki Instituutin (NMI) ReadDrama-hanketta. Tutkimusaineisto muodostui opettajien haastatteluista, jotka olivat toteuttaneet lukuteatterijakson heikoille lukijoille osana erityisopetusta. Aineistoa analysointiin laadullisesti sisällönanalyysin avulla.
Opettajat kokivat lukuteatterin sopivan hyvin erityisopetuksen konseptiin oppilaita motivoivana oppimismuotona. Lukuteatterin nähtiin sopivan erityisopetukseen pienen ryhmän, selkeän kahdeksan viikon jakson, materiaalin muokattavuuden, uudenlaisen tavan harjoitella lukemista sekä sen motivoivuuden ansiosta. Lukuteatterin motivoivan vaikutuksen nähtiin rakentuvan ohjelman toiminnallisuudesta, näytelmän tekemisestä, tarinallisuudesta sekä sosiaalisuudesta.
Lukuteatterille näyttäisi olevan paikka lukemaan opettamisessa yhtenä opetusmuotona muiden joukossa. Tutkimustulokset vastaavat aiempia tuloksia, jossa korostuu lukuteatterin olevan niin opettajalle kuin oppilaallekin mieluisa työskentelytapa. Lukuteatterin parhaina puolina nousi tutkimuksessa esille lukumotivaation tukeminen. | fi |
dc.format.extent | 30 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | lukuteatteri | |
dc.subject.other | lukumotivaatio | |
dc.title | Opettajien kokemuksia lukuteatterin vaikutuksesta lukemisen motivaatioon erityisopetuksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202310176114 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | draamakasvatus | |
dc.subject.yso | lukeminen | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |