Opettajien kokemuksia lukuteatterin vaikutuksesta lukemisen motivaatioon erityisopetuksessa
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään, sopiiko lukuteatteri opettajien mielestä yhdeksi työskentelytavaksi erityisopetukseen sekä onko sillä vaikutusta oppilaan lukumotivaation kehitykseen. Aihetta tutkitaan lukuteatterijakson toteuttaneiden opettajien näkökulmasta. Lukuteatteri pyrkii tuomaan uuden lukemiseen innostavan työskentelytavan tukemaan lukemaan opettamista.
Tutkimus toteutettiin osana laajempaa Niilo Mäki Instituutin (NMI) ReadDrama-hanketta. Tutkimusaineisto muodostui opettajien haastatteluista, jotka olivat toteuttaneet lukuteatterijakson heikoille lukijoille osana erityisopetusta. Aineistoa analysointiin laadullisesti sisällönanalyysin avulla.
Opettajat kokivat lukuteatterin sopivan hyvin erityisopetuksen konseptiin oppilaita motivoivana oppimismuotona. Lukuteatterin nähtiin sopivan erityisopetukseen pienen ryhmän, selkeän kahdeksan viikon jakson, materiaalin muokattavuuden, uudenlaisen tavan harjoitella lukemista sekä sen motivoivuuden ansiosta. Lukuteatterin motivoivan vaikutuksen nähtiin rakentuvan ohjelman toiminnallisuudesta, näytelmän tekemisestä, tarinallisuudesta sekä sosiaalisuudesta.
Lukuteatterille näyttäisi olevan paikka lukemaan opettamisessa yhtenä opetusmuotona muiden joukossa. Tutkimustulokset vastaavat aiempia tuloksia, jossa korostuu lukuteatterin olevan niin opettajalle kuin oppilaallekin mieluisa työskentelytapa. Lukuteatterin parhaina puolina nousi tutkimuksessa esille lukumotivaation tukeminen.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28200]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Alakouluikäisten heikkojen lukijoiden lukutaidon, lukumotivaation ja lukemisen minäpystyvyyden tukeminen lukuteatterin keinoin
Junikka, Mirka (2021)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, kehittääkö kerran viikossa toteutettava lukuteatteri 3.–4.-luokkalaisten heikkojen lukijoiden lukutaitoa, lukumotivaatiota ja lukemisen minäpystyvyyttä verrattuna kontrolliryhmään. ... -
ReadDrama-hanke tuottaa tietoa draamakasvatuksellisen lukuteatterin vaikuttavuudesta
Junttila, Enni; Hautala, Jarkko; Ronimus, Miia (Jyväskylän yliopisto, 2020)Draamallisia menetelmiä sovelletaan laajasti opetuksessa, mutta niiden vaikuttavuutta on tutkittu melko vähän. Oppilaan keskeinen oppimistehtävä koulupolkunsa alkupuolella on riittävän teknisen lukutaidon ja lukusujuvuuden ... -
Luokanopettajien ajatuksia lukemisen merkityksestä oppilaiden kognitiiviseen toimintakykyyn
Ingman, Niina (2020)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisia ajatuksia luokanopettajilla on lukemisen vaikutuksesta yksilön kognitiiviseen toimintakykyyn. Tarkoituksena oli myös selvittää, millaisia merkityksiä luokanopettajat ... -
"Draama on hauskaa, leikkejä, leikkiä kavereiden kanssa miekalla ja aarre" : kehitysvammaisten oppilaiden kokemuksia draamakasvatuksen oppimiskokonaisuudesta vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa
Kinnari, Siiri (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia kehitysvammaiset oppilaat saavat draamakasvatuksen oppimiskokonaisuudesta vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa. Aihetta on tutkittu hyvin vähän tässä ... -
Lukutuokiot lasten lukemissujuvuuden tukena
Salmela, Anu-Katri (2014)Tämä tutkimus sijoittuu lukemisinterventioiden tutkimuskenttään. Tutkimuksen aiheena olleet lukutuokiot ovat kehitelty heikkojen lukijoiden lukemissujuvuuden tukemiseksi. Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli selvittää kuinka ...