Luonto oppimisympäristönä : oppilaiden kokemuksia ulkona oppimisesta ja ulko-opetuksesta
Tekijät
Päivämäärä
2023Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia oppilailla on ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada opettajana jonkinlainen käsitys siitä, minkälainen kokemus ulko-opetus ja ulkona oppiminen on lapsille ja miten luonto oppimisympäristönä koetaan. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelulla ja tutkimuksen menetelmänä oli fenomenologinen teoriaohjaava sisällönanalyysi. Fenomenologinen teoriaohjaava sisällönanalyysi pohjautuu aineistosta saatujen kokemusten pohdintaan teoriasta ilmenneiden käsitteiden sekä ilmiöiden avulla ja täten saadaan näiden kautta koottua kokonaisuus tutkittavasta aiheesta. Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2023 teemahaastattelurunkoa apuna käyttäen, jonka teemana olivat mieluisin oppimisympäristö, oppilaiden mielenkiinnon kohteet ulkona oppimiseen, oppilaiden mieluisimmat puuhat ulkona, parasta ulkona olemisessa ja ideoita ulkona oppimiseen, tutkimukseen osallistui kuusi perusopetuksen kolmasluokkalaista, jotka osallistuivat Kokkolalaisen luontokoulu Villa Elban järjestämään luontokoulutoimintaan. Tutkimus osoitti, että oppilaiden kokemukset ulkona oppimisesta ja ulko-opetuksesta ovat hyviä ja luonnosta etenkin metsä oppimisympäristönä on mieluisin. Ulkona oleminen on mieluisaa ja luonto oppimisympäristönä motivoiva sekä oppilaiden omaa osallisuutta lisäävä. Oppilaat kertoivat, että kavereiden kanssa ulkona oleminen on mukavaa ja tärkeää. Ulkona haluttaisiin oppia eniten lajientunnistusta ja mieluisin oppimisympäristö siihen olisi metsä. Metsässä erityisen mielekkäänä mainittiin, että on mukavaa kun tuuli tuivertaa kasvoille ja aurinko paistaa ihanasti. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä että ulkona oppiminen sekä ulko-opetus on oppilaille mielekästä, innostavaa sekä osallistavaa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ihan pihalla : opettajien käsityksiä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta
Hämäläinen, Jenni (2018)Ulkona tapahtuva oppiminen ja opetus laajentavat koulujen oppimisympäristöjä. Autenttisissa ympäristöissä tapahtuva toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen tukee oppilaiden monipuolista oppimista sekä mahdollistaa ... -
Kemian opettajien ennakkokäsityksiä ja kokemuksia ulkona oppimisen mahdollisuuksista ja haasteista
Salminen, Teppo (2023)Tutkielman kirjallisessa osassa käsiteltiin ulkona oppimisen ominaispiirteitä ja niiden toteuttamista kemian oppimisen näkökulmasta. Kemian peruskoulun ja lukion oppimateriaaleja tarkasteltiin ulkona oppimisen näkökulmasta. ... -
Metsän taikaa : luonto esiopetuksen oppimisympäristönä
Stjerna-Häkämies, Mia (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esiopetusikäisten lasten ajatuksia ja kokemuksia luonnosta oppimisympäristönä Lahelan tertun päiväkodin metsäryhmässä. Oppiminen on läsnä kaikkialla lasten elämässä ja sen kenttä ... -
Yläkouluun siirtyneiden oppilaiden kalojen lajintuntemus
Puranen, Marko (2013)Children are studying fishes in the 5th and 7th grades in Finland, so they get basic knowledge about fishes that live in Finland. In upper comprehensive school almost all pupils have tried fishing during their life. The ... -
Oppilaiden käsityksiä englannin suullisesta kielitaidosta, sen oppimisesta ja arvioinnista
Ilola, Maarit (Jyväskylän yliopisto, 2018)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.