Oppilaiden käsityksiä englannin suullisesta kielitaidosta, sen oppimisesta ja arvioinnista
This study investigated Finnish pupils’ beliefs about English oral proficiency,
its learning and assessment in order to give voice to the pupils themselves as
well as to better understand their views on English oral proficiency. The data
consisted of nine semistructured interviews and self-evaluations and peer
evaluations of nine 9th graders from three Finnish basic education schools. The
study was qualitative in its nature, and the data were mainly analysed using
content analysis. The results showed that the pupils understood English oral
proficiency as an ability to speak and interact intelligibly in English. The most
important components were seen to be pronunciation, vocabulary and
grammar, of which pronunciation emerged as the most important and central
skill in English oral proficiency.
According to the pupils, English oral proficiency can be learned both implicitly and explicitly, and should be studied at school, at home and abroad.
Studying English oral proficiency should concentrate on acquiring speaking
and interactional skills, especially pronunciation, fluency and intelligibility. The
assessment of English oral proficiency was viewed positively since it was seen
to enhance learning. However, it was also seen negatively because people differ
in their abilities and assessment might impose too narrow a view on acceptable
ways of speaking or prove useless or demotivating. Assessment should focus
on measuring intelligibility and pronunciation during classroom activities or in
an oral test. Oral or written feedback specifying weaknesses and strengths was
considered a good way to communicate the assessment judgement. The ability
to speak English was seen as important to take into account when giving English school grades. The results of the study indicate that oral proficiency should
be given more emphasis in Finnish basic education English teaching and assessment.
Pupils’ beliefs about English oral proficiency, its learning and assessment
showed many contextual features. The study encourages studying beliefs qualitatively and from a contextual point of view.
...


Publisher
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-7548-7ISSN Search the Publication Forum
2489-9003Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- JYU Dissertations [694]
- Väitöskirjat [3298]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajien ja kuudennen luokan oppilaiden käsityksiä englannin suullisesta kielitaidosta
Liukkonen, Niina (2019)Perusopetuksessa alakoulun puolella englantia saattaa opettaa luokanopettaja, jolla ei ole aineenopettajan pätevyyttä englannin kielessä. Onkin tärkeää kartoittaa luokanopettajien käsityksiä yhdestä kielitaidon osa-alueesta, ... -
Rimaa hipoen selviää tilanteesta – Yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä arvioinnista ja suullisesta kielitaidosta [Klarar med nöd och näppe av en taluppgift – bedömarnas uppfattningar om språkbedömning och muntliga färdigheter i provet i finska i Allmänna Språkexamina]. Jyväskylän yliopisto [Jyväskylä universitet]
Ahola, Sari (Universitetsforlaget, 2023) -
Yleisten kielitutkintojen arvioijien käsityksiä thainkieliseksi tunnistettujen suomenoppijoiden suullisesta kielitaidosta
Ahola, Sari (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry, 2020)Yleisten kielitutkintojen (YKI) suomen arvioijien (N=44) käsityksiin kielitaidosta ja millaisia käsityksiä arvioijilla on thainkielisten suullisesta kielitaidosta. Artikkelin aineisto liittyy Rikkinäistä suomea-hankkeeseen, ... -
Varhaisessa CLIL-opetuksessa olevien oppilaiden käsityksiä kielitaidosta ja vieraan kielen käytöstä
Roiha, Anssi; Mäntylä, Katja; Dufva, Hannele (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta, 2022)Tässä artikkelissa paneudutaan varhain alkaneessa CLIL-opetuksessa opiskelleiden oppilaiden käsityksiin kielitaidosta. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat (N=41) opiskelivat englannin- ja ranskankielisessä CLIL-opetuksessa ... -
Sujuvaa mutta viron kielen vaikutusta : yleisten kielitutkintojen arvioijien käsityksiä vironkielisten suomenoppijoiden suullisesta taidosta
Ahola, Sari (Kotikielen seura, 2020)Artikkelissa tarkastellaan Yleisten kielitutkintojen (Yki) arvioijien (N = 44) käsityksiä vironkielisten suomenoppijoiden suullisesta kielitaidosta. Lisäksi artikkelissa kuvataan, mistä oppijoiden ensikieli tunnistetaan ...