dc.contributor.author | Hytönen, Jonne | |
dc.contributor.author | Kulusjärvi, Outi | |
dc.contributor.editor | Veijola, Soile | |
dc.date.accessioned | 2023-10-12T09:02:28Z | |
dc.date.available | 2023-10-12T09:02:28Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Hytönen, J., & Kulusjärvi, O. (2023). Vastuullinen vuorovaikutteisuus matkailukohteiden maankäytön suunnittelussa. In S. Veijola (Ed.), <i>Matkailunkestävä Suomi? : vastuullinen suunnittelu kulttuuri- ja luontoympäristöissä</i> (pp. 241-267). Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. Tietolipas, 283. <a href="https://oa.finlit.fi/site/books/e/10.21435/tl.283/" target="_blank">https://oa.finlit.fi/site/books/e/10.21435/tl.283/</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_193391110 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89813 | |
dc.description.abstract | Matkailukohteiden maankäytön suunnittelu luo edellytykset ja reunaehdot matkailun kehittämiselle ja matkailuinvestoinneille. Erilaisten yhteiskunnallisten tavoitteiden yhteensovittamisen helpottamiseksi suunnittelun on oltava vuorovaikutteista. Matkailukohteen sidosryhmien osallistaminen kohteen kehittämiseen ei kuitenkaan ole mutkatonta. Matkailusuunnittelu on sidoksissa talouden kasvun ja aluekehittämisen päämääriin. Matkailukohde nähdään usein yksikkönä, jonka kasvua ja valittua kehittämisen suuntaa sidosryhmien tulisi tukea yksissä tuumin. Vaikka kasvun tavoittelun ohella suunnittelulla tulisi pyrkiä takaamaan myös kohteen kehittämisen kestävyys, ottaa kunta suunnittelussa useimmiten elinkeinon edistäjän roolin sääntelijän roolin sijaan. Suunnittelun vuorovaikutteisuus nähdään usein neuvottelun ja yhteisymmärryksen rakentamisen välineenä sekä suunnitteluteoreettisessa tutkimuksessa että matkailukohteiden kestävän kehittämisen tutkimuksessa. Matkailutoimijoiden konfliktiton rinnakkaiselo on nähty merkkinä kestävästä matkailusuunnittelusta. Maankäytön suunnittelun vuorovaikutteisuutta ei kuitenkaan tulisi nähdä kapeasti keinona etsiä hyväksyntää uusille matkailun kaavahankkeille ja kasvuun keskittyvälle matkailukohteen kehittämiselle. Erilaiset intressit eivät ole aina yhteensovitettavissa. Punnitessaan erilaisia ulospääsyreittejä ristiriitaisista tilanteista vastuullisen suunnittelijan on arvioitava kehittämishankkeiden vaikutuksia suhteessa suunnittelulle asetettuihin kestävyystavoitteisiin. | fi |
dc.format.extent | 500 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomalaisen Kirjallisuuden Seura | |
dc.relation.ispartof | Matkailunkestävä Suomi? : vastuullinen suunnittelu kulttuuri- ja luontoympäristöissä | |
dc.relation.ispartofseries | Tietolipas | |
dc.relation.uri | https://oa.finlit.fi/site/books/e/10.21435/tl.283/ | |
dc.rights | CC BY-NC-ND 4.0 | |
dc.title | Vastuullinen vuorovaikutteisuus matkailukohteiden maankäytön suunnittelussa | |
dc.type | bookPart | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202310125861 | |
dc.contributor.laitos | Kauppakorkeakoulu | fi |
dc.contributor.laitos | Bio- ja ympäristötieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | School of Business and Economics | en |
dc.contributor.laitos | Department of Biological and Environmental Science | en |
dc.contributor.oppiaine | Resurssiviisausyhteisö | fi |
dc.contributor.oppiaine | School of Resource Wisdom | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/BookItem | |
dc.relation.isbn | 978-951-858-642-8 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_3248 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 241-267 | |
dc.relation.issn | 0562-6129 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2023 kirjoittajat | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | vastuullisuus | |
dc.subject.yso | sidosryhmät | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | matkailukohteet | |
dc.subject.yso | kestävä matkailu | |
dc.subject.yso | maankäytön suunnittelu | |
dc.subject.yso | maankäyttö | |
dc.subject.yso | kaavoitus (maankäyttö) | |
dc.subject.yso | hyväksyttävyys | |
dc.subject.yso | aluekehitys | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p24111 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8776 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10591 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8133 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p20986 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6755 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6713 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8268 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p21090 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2275 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
jyx.fundinginformation | Suomen Akatemian rahoitus Transforming anatomies of democratic planning -hankkeelle (TRANAPLAN) on mahdollistanut Jonne Hytösen osallistumisen tämän luvun kirjoittamiseen | |
dc.type.okm | A3 | |