Yhdessä luodut odotukset? : tapaustutkimus osallisten odotuksista asemakaavan muutosprosessista
Authors
Date
2023Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Vuorovaikutus, dialogi ja osallisuus ovat teemoina nousseet keskusteluun. Kaupunkisuunnittelun toimintaympäristössä vuorovaikutuksen, osallisuutta tukevien ja sen mahdollistavien käytänteiden
rooli on merkittävä. Kaupungistuvassa maailmassa, jo olemassa olevaan ympäristöön rakennettaessa vaikutukset koskettavat entistä laajempaa joukkoa osallisia, jotka tulisi ottaa suunnittelussa huomioon.
Suomessa maankäytön suunnittelua ja toteutusta ohjataan lailla. Lakia on kritisoitu prosessikeskeisyydestä ja sen rinnalle on kehitetty erilaisia työkaluja ja menetelmiä osallistumisen mahdollistamiseksi.
Näiden vaikutusta varsinaisiin suunnitteluratkaisuihin on kuitenkin kritisoitu vähäisiksi muun muassa kerätyn tiedon hyödynnettävyyden ja tarkoituksenmukaisuuden vuoksi.
Osallisuus on yksilöllinen kokemus johonkin kuulumisesta ja omasta toimijuudesta. Odotukset ovat erottamaton osa vuorovaikutusta, sillä ne ohjaavat yksilön toimintaa ja suhtautumista ympäröivään
maailmaan. Tutkielman tavoitteena on lisätä ymmärrystä maankäytön suunnitteluun liittyvistä odotuksista, jotta nykyisten ja uusien käytänteiden kehittäminen entistä paremmin vaikuttavaa osallisuutta
edistäviksi on mahdollista. Tarkastelun kohteena ovat odotukset, joita yksittäisen täydennysrakentamiseen tähtäävän asemakaavamuutokset lähiympäristön asukkailla on hankkeesta suunnittelun
alkaessa. Tapaustutkimuksen lähestymistapa on kaksiulotteinen: kaavamuutokseen ja sen vuorovaikutukseen liittyviä odotuksia kartoitetaan ja pyritään ymmärtämään osallisista koostuvan ryhmäkeskustelun avulla vuorovaikutuskäytänteiden kehittämiseksi. Keskustelun avulla on mahdollista myös luoda jaettua ymmärrystä muiden osallisina olevien yksilöiden ja sidosryhmien odotuksista
sekä kehittää toimintatapoja yhdessä osallisten kanssa.
Ryhmäkeskustelun aineistoa on tarkasteltu teemoittelemalla ja odotuksia tyypittelemällä. Tulokset osoittavat osallisten kiinnostuksen kohteiden suunnittelussa olevan oman arjen muutoksiin ja omaisuuden
vaikutuksiin liittyviä. Organisaatiolta osalliset odottavat viestinnän suhteen ennen kaikkea suoria yhteydenottoja, riittävän ajoissa toteutettavaa viestintää ja suhteiden jatkuvaa ylläpitoa. Oma
rooli osallisena nähtiin aktiivisen toimijuuden ja aloitteiden tekijän sijaan tiedon vastaanottajana ja palautteen antajana. Keskustelun puheenvuorojen sijoittelu odotusristikolle ja sitä mukailevalle aikajanalle
osoittavat, että keskustelun alussa osallistujien suhtautuminen oli pääosin neutraalia. Aktiivisimpien keskustelijoiden odotukset olivat optimistisimmat, kun taas keskusteluun vähiten sekä vasta
keskustelun keski- ja loppuvaiheilla aktiivisesti osallistuneiden pessimistisimmät. Myös aiemmat negatiiviset kokemukset vastaavista hankkeista vaikuttivat yhden osallisen arvioon lopputuloksesta
negatiivisesti. Odotustyypit vaihtelivat keskustelun aikana ja jakautuivat tilaisuuden päättyessä tasaisesti kolmeen ryhmään: pessimistit, neutraalit ja optimistit.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25543]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ekologisesta kompensaatiosta kohti maankäytön suunnittelun ekologista tilinpitoa
Hytönen, Jonne; Tupala, Anna-Kaisa (Alue- ja ympäristötutkimuksen seura ry, 2022)Ekologista kompensaatiota on ehdotettu keinoksi, jonka avulla myös Suomessa voitaisiin ratkoa maankäytön muutoksista aiheutuvan luontokadon ongelmaa. Esimerkiksi tonttituotantokohteiden tai rakennettavan liikenneväylän ... -
"Aina on varmaan parannettavaa" : asiakasodotusten tunnistaminen ja luokittelu B2B-asiakassuhteessa
Paajoki, Emmi (2016)Tässä Pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin asiakasodotusten merkitystä yritysten välisessä asiakassuhteessa (B2B). Tavoitteena oli selvittää, voidaanko asiakasodotusten tuntemisen avulla ymmärtää paremmin asiakkaan ... -
Neuvottelu tilan tulkinnoista : etnologinen tutkimus sosiaalisen ja materiaalisen ympäristön vuorovaikutuksesta jyväskyläläisissä kaupunkipuhunnoissa
Lappi, Tiina-Riitta (Jyväskylän yliopisto, 2007)Voiko kaupunkisuunnittelija jättää tilaa spontaanisti syntyvälle toiminnalle? Lutakon tanssisalin säilyttämistaistelu Jyväskylässä on FM Tiina-Riitta Lapin väitöstutkimuksen mukaan esimerkki siitä, kuinka ennakoimaton ja ... -
Asukasosallisuuden edistäminen, vuorovaikutus ja yhteiskehittäminen kulttuurisuunnitteluhankkeessa
Koskinen-Koivisto, Eerika; Kumpulainen, Kaisu; Husu, Hanna-Mari (Yhdyskuntasuunnittelun seura, 2023)Artikkeli käsittelee asukasosallisuuden toteutumista kulttuurisuunnitteluun perustuvassa Kylä-OSKU -hankkeessa. Hankkeessa pyrittiin selvittämään kahden erilaisen alueen, kasvavan kaupunkilähiön ja pienen maaseututaajaman, ...