Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHautala, Jarkko
dc.contributor.authorSalminen, Hanne
dc.contributor.authorKaivonurmi, Miika
dc.date.accessioned2023-10-11T05:52:14Z
dc.date.available2023-10-11T05:52:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89700
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia MindStar Books-virtuaalitutorin opetuskykyä ensimmäisen luokan ympäristöopin opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, saadaanko oppimistuloksia kyseisellä virtuaalitutorilla aikaan ja millaisia mahdolliset oppimistulokset ovat verrattuna opettajajohtoiseen luokkahuoneopetukseen. Tutkimuksen tavoitteena on tarjota lisätietoa virtuaalitutorien käyttömahdollisuuksista ensimmäisellä luokalla, sillä tähän ikäryhmään on keskitytty aiemmissa tutkimuksissa vain harvoin ja lähes poikkeuksetta vain äidinkielen opetuksen kohdalla. Tutkimus toteutettiin kvasikokeellisena toistomittaustutkimuksena. Tutkimusaineistosta osa oli kerätty aiemmin Keski-Suomessa sijaitsevien koulujen ensimmäisiltä luokilta ja lisäaineistoa kerättiin keväällä 2023 Etelä-Savossa sijaitsevan koulun ensimmäisiltä luokilta. Lisäaineistoa saatiin 31 tutkittavalta. Tutkimuksessa vertailtiin kolmen erilaista opetusta saaneen interventioryhmän oppimistuloksia alku-, loppu- ja viivästetyssä testissä. Interventioryhmistä yksi sai opetuksen luentomaisena opettajajohtoisena luokkahuoneopetuksena, toinen tietokoneen opettamana luentomaisena opetuksena ja kolmas ryhmä sai opetuksen MSB-virtuaalitutorin opettamana. Aineisto analysoitiin toistomittausten varianssianalyysin avulla. Tutkimustulosten perusteella virtuaalitutorin opettamana saavutettiin oppimistuloksia, kuten aiemman tutkimuskirjallisuuden perusteella oli odotettavaa. Virtuaalitutorin opetuksen ja opettajajohtoisen luokkahuoneopetuksen välillä ei ollut havaittavissa tilastollisesti merkitseviä oppimistulosten eroja, mikä oli aiempaan tutkimuskirjallisuuteen verrattuna poikkeavaa.fi
dc.format.extent55
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othervirtuaalitutor
dc.subject.otherscaffolding
dc.subject.othermultimediaoppimisen kognitiivinen teoria
dc.titleTekniikasta apuope : interaktiivinen multimediaohjelma MSB -virtuaalitutor ensimmäisen luokan ympäristöopin opetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202310115748
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopetusteknologia
dc.subject.ysooppimistulokset
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright