dc.contributor.advisor | Hautala, Jarkko | |
dc.contributor.author | Salminen, Hanne | |
dc.contributor.author | Kaivonurmi, Miika | |
dc.date.accessioned | 2023-10-11T05:52:14Z | |
dc.date.available | 2023-10-11T05:52:14Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89700 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia MindStar Books-virtuaalitutorin opetuskykyä ensimmäisen luokan ympäristöopin opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, saadaanko oppimistuloksia kyseisellä virtuaalitutorilla aikaan ja millaisia mahdolliset oppimistulokset ovat verrattuna opettajajohtoiseen luokkahuoneopetukseen. Tutkimuksen tavoitteena on tarjota lisätietoa virtuaalitutorien käyttömahdollisuuksista ensimmäisellä luokalla, sillä tähän ikäryhmään on keskitytty aiemmissa tutkimuksissa vain harvoin ja lähes poikkeuksetta vain äidinkielen opetuksen kohdalla.
Tutkimus toteutettiin kvasikokeellisena toistomittaustutkimuksena. Tutkimusaineistosta osa oli kerätty aiemmin Keski-Suomessa sijaitsevien koulujen ensimmäisiltä luokilta ja lisäaineistoa kerättiin keväällä 2023 Etelä-Savossa sijaitsevan koulun ensimmäisiltä luokilta. Lisäaineistoa saatiin 31 tutkittavalta. Tutkimuksessa vertailtiin kolmen erilaista opetusta saaneen interventioryhmän oppimistuloksia alku-, loppu- ja viivästetyssä testissä. Interventioryhmistä yksi sai opetuksen luentomaisena opettajajohtoisena luokkahuoneopetuksena, toinen tietokoneen opettamana luentomaisena opetuksena ja kolmas ryhmä sai opetuksen MSB-virtuaalitutorin opettamana. Aineisto analysoitiin toistomittausten varianssianalyysin avulla.
Tutkimustulosten perusteella virtuaalitutorin opettamana saavutettiin oppimistuloksia, kuten aiemman tutkimuskirjallisuuden perusteella oli odotettavaa. Virtuaalitutorin opetuksen ja opettajajohtoisen luokkahuoneopetuksen välillä ei ollut havaittavissa tilastollisesti merkitseviä oppimistulosten eroja, mikä oli aiempaan tutkimuskirjallisuuteen verrattuna poikkeavaa. | fi |
dc.format.extent | 55 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | virtuaalitutor | |
dc.subject.other | scaffolding | |
dc.subject.other | multimediaoppimisen kognitiivinen teoria | |
dc.title | Tekniikasta apuope : interaktiivinen multimediaohjelma MSB -virtuaalitutor ensimmäisen luokan ympäristöopin opetuksessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202310115748 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | opetusteknologia | |
dc.subject.yso | oppimistulokset | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |