Tekniikasta apuope : interaktiivinen multimediaohjelma MSB -virtuaalitutor ensimmäisen luokan ympäristöopin opetuksessa
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia MindStar Books-virtuaalitutorin opetuskykyä ensimmäisen luokan ympäristöopin opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, saadaanko oppimistuloksia kyseisellä virtuaalitutorilla aikaan ja millaisia mahdolliset oppimistulokset ovat verrattuna opettajajohtoiseen luokkahuoneopetukseen. Tutkimuksen tavoitteena on tarjota lisätietoa virtuaalitutorien käyttömahdollisuuksista ensimmäisellä luokalla, sillä tähän ikäryhmään on keskitytty aiemmissa tutkimuksissa vain harvoin ja lähes poikkeuksetta vain äidinkielen opetuksen kohdalla.
Tutkimus toteutettiin kvasikokeellisena toistomittaustutkimuksena. Tutkimusaineistosta osa oli kerätty aiemmin Keski-Suomessa sijaitsevien koulujen ensimmäisiltä luokilta ja lisäaineistoa kerättiin keväällä 2023 Etelä-Savossa sijaitsevan koulun ensimmäisiltä luokilta. Lisäaineistoa saatiin 31 tutkittavalta. Tutkimuksessa vertailtiin kolmen erilaista opetusta saaneen interventioryhmän oppimistuloksia alku-, loppu- ja viivästetyssä testissä. Interventioryhmistä yksi sai opetuksen luentomaisena opettajajohtoisena luokkahuoneopetuksena, toinen tietokoneen opettamana luentomaisena opetuksena ja kolmas ryhmä sai opetuksen MSB-virtuaalitutorin opettamana. Aineisto analysoitiin toistomittausten varianssianalyysin avulla.
Tutkimustulosten perusteella virtuaalitutorin opettamana saavutettiin oppimistuloksia, kuten aiemman tutkimuskirjallisuuden perusteella oli odotettavaa. Virtuaalitutorin opetuksen ja opettajajohtoisen luokkahuoneopetuksen välillä ei ollut havaittavissa tilastollisesti merkitseviä oppimistulosten eroja, mikä oli aiempaan tutkimuskirjallisuuteen verrattuna poikkeavaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luontosuhteen rakentumisen tukeminen ensimmäisen ja kuudennen luokan ympäristöopin oppimateriaaleissa
Vuorentausta, Tuuli (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten alakoulun ympäristöopin oppikirjat tukevat oppilaan luontosuhteen rakentumista. Tarkoituksena oli perehtyä siihen, millaisia tehtäviä, aktiviteetteja, kuvia ja tekstejä ... -
Käänteinen oppiminen ja teknologiset apuvälineet peruskoulun yläluokkien ja lukion matematiikan opetuksessa
Avikainen, Erika (2022)Tutkielma kokoaa yhteen tuloksia, joita on saatu käänteisen oppimisen sovelluksista peruskoulussa ja lukiossa. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tarkastelussa on painotettu opetusteknologian hyödyntämistä. ... -
Tablet-tietokoneiden käyttö ihmisen biologian opetuksessa : tapaustutkimus 9. luokan oppilailla
Hytönen, Teija (2015)Tutkimuksessa selvitettiin tablet-tietokoneiden opetuskäytön vaikutuksia bio-logian sisältötietojen oppimiseen ja syvällisempään ymmärtämiseen. Lisäksi selvitettiin, millaisia vaikutuksia tablet-tietokoneiden käytöllä on ... -
Sukupuolen representaatio ympäristöopin 5.-6.luokan oppikirjoissa
Kilpeläinen, Anni; Raatikainen, Tanja (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuoli esitetään ympäristöopin 5.–6.-luokan oppikirjoissa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ominaisuuksia sukupuoliin liitetään ja millaisten toimien kautta sukupuolia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.