Opiskeluhyvinvointi ja kuraattoripalvelut ammattikorkeakouluissa
Korkeakouluopiskelijoiden määrä on viime vuosina kasvanut ja tulevina vuosina hallituksen tavoitteena
on kasvattaa opiskelijoiden määrää entisestään. Samaan aikaan opiskelijat ovat yhä heterogeenisempia
taustaltaan, opiskelutaidoiltaan sekä psyykkisen ja fyysisen terveytensä osalta. Moninaiset haasteet erityisesti opiskelijoiden psyykkisessä hyvinvoinnissa on eri tutkimuksissa nostettu esiin jo pitkään. Opiskeluhyvinvointi on tärkeä osa opiskelijoiden elämänlaatua, oppimista ja työelämään siirtymistä. Korkeakoulujen velvoite on tukea opiskelupaikan saaneita opiskelijoita opintojen etenemisessä ja tutkinnon suorittamisessa. Opiskeluhyvinvoinnin palvelut eivät kuitenkaan ole lakisääteisiä, jolloin niiden toteutus ja resursointi vaihtelevat korkeakouluittain.
Tämä tutkimus keskittyy selvittämään opiskelijoiden hyvinvointia ja hyvinvoinnin haasteita sekä kuraattorityötä opiskeluhyvinvoinnin toimijana ja sen mahdollisuuksia opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemisessa. Tarkastelen kuraattorityötä sosiaalityön viitekehyksestä. Työn teoreettinen viitekehys muodostuu
hyvinvoinnin PERMA-teoriasta, opiskelijoiden hyvinvoinnin ylläpitotekijöiden tarkastelusta sekä
ekososiaalisesta näkökulmasta hyvinvointiin.
Tutkimuksen aineisto koostuu kahdesta ryhmähaastattelusta, joissa on haastateltu yhteensä seitsemää kuraattoria kuudesta eri korkeakoulusta. Sisällönanalyysin avulla olen muodostanut aineistosta kolme luokkaa. Luokat ovat opiskelijoiden tuen tarpeet, kuraattorityö opiskeluhyvinvoinnin palveluna sekä kuraattorin tarjoama tuki. Tukea olen tarkastellut erikseen yksilötyössä ja suhteessa korkeakouluyhteisöön.
Tutkimuksen tulokset jäsentävät kuraattoripalvelua korkeakoulussa, kuraattorien tarjoamaa tukea sekä
kuraattorityön asettumista sosiaalityön viitekehykseen. Lisäksi tulokset vahvistavat näkemystä opiskelijoiden moninaisista tuen tarpeista sekä erittelevät kuraattorityön mahdollisuuksia vastata tuen tarpeisiin.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä stressinhallinnan edistämisestä
Hirvonen, Anniina (2020)Stressi on varsin yleinen ilmiö yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa. Opiskelijoille stressiä voivat aiheuttaa erilaisten opintoihin liittyvien asioiden lisäksi elämänvaiheeseen liittyvät muutokset. Liiallisella stressillä ... -
Uusien yliopisto-opiskelijoiden koettujen lukemisen haasteiden yhteys ensimmäisenä opiskeluvuotena kertyneisiin opintopisteisiin
Kilkki, Pekka (2020)Yliopisto-opiskelijat kokevat merkittäviä haasteita hyvinvoinnilleen etenkin opiskelujen alussa. Haasteita hyvinvoinnille ja opintojen edistymiselle voivat aiheuttaa esimerkiksi koetut lukemisen haasteet. Koetut lukemisen ... -
Yliopisto-opiskelijan opiskeluhyvinvoinnin tukeminen ohjauksella
Aho, Johanna (2013) -
Developing Students Well-Being and Engagement in Higher Education during COVID-19 : A Case Study of Web-Based Learning in Finland
Maunula, Minna; Maunumäki, Minna; Marôco, João; Harju-Luukkainen, Heidi (MDPI AG, 2023)COVID-19 rapidly and extensively changed the normal everyday practices of societies, and there is no going back to the past. Universities also had to adapt and re-establish their normal routines, from policies to practices. ... -
Perheellisten ja lapsettomien yliopisto-opiskelijoiden opintoihin kiinnittyminen keskellä koronaviruspandemiaa
Perämäki, Riikka; Kuosmanen, Anni; Tuhkala, Ari (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2023)Keväällä 2020 yliopistot joutuivat siirtämään suurimman osan opetuksesta verkkoon koronapandemian vuoksi. Opiskeluolosuhteiden äkillinen muutos sekä pandemian pitkittyminen ovat aiheuttaneet huolta opiskelijoiden hyvinvoinnin ...