Pienryhmäoppilaiden kokemisen ja oppimisen riemua seikkailuelämyksissä
Tekijät
Päivämäärä
2006Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tutkimuksessani lähdin toteuttamaan nelipäiväistä opetuskokeilua, jonka tarkoituksena
oli yhdistää seikkailukasvatuksen ja elämyspedagogiikan elementtejä
pienryhmän kokonaisopetukseen. Tutkimuksessa mukana oli kahdeksan 1.-2.
luokan pienryhmän oppilasta. Oppilaat osallistuivat neljän päivän aikana ympäristötiedon
aihekokonaisuuden pohjalle rakennettuun opetuskokeiluun, jossa
muina oppiaineina mukana olivat äidinkieli, matematiikka, liikunta, kuvataide ja
musiikki.
Tutkimukseni teoriataustaksi olen valinnut seikkailukasvatuksen sekä elämyspedagogiikan.
Mielestäni seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka ovat niin lähellä
toisiaan, että sen takia kuljetan molempia mukana tutkimuksessani. Molemmissa
on paljon toiminnallisuuden, kokemuksellisuuden ja elämyksellisyyden
elementtejä, joita on mahdollistaa siirtää koulumaailman.
Tutkimukseni on fenomenologis-hermeneuttinen toiminnallinen tapaustutkimus.
Fenomenologian ja hermeneutiikan avulla pyrin selvittämään käsityksiä ja ilmiöitä
sellaisenaan kuin tutkittavat ne kokivat. Kahdeksan oppilaan haastattelut suoritettiin
avoimina ryhmähaastatteluina. Sen lisäksi haastattelin myös luokan
omaa opettajaa hänen ajatuksistaan ja käsityksistään opetuskokeilusta. Omat
havaintoni kokeilupäivistä kirjasin ylös päiväkirjaan sekä videoin opetuskokeilut.
Analyysivaiheessa purin opetuskokeilupäivät niin tarkasti kuin mahdollista. Tutkittavien
haastattelujen, omien havaintojeni sekä päiväkirjamerkintöjeni ja luokan
oman opettajan havaintojen perusteella hain vastauksia tutkimusongelmiini.
Tutkimustulokset osoittivat, että seikkailukasvatuksen ja elämyspedagogiikan
elementeillä on paikkansa opetussuunnitelman mukaisessa kokonaisopetuksessa.
Seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka antavat kirja- ja kynäpainotteisessa
opetuksessa keskittymisongelmista kärsiville lapsille mahdollisuuden toisenlaiseen
oppimismuotoon. Tämä tukee teoreettista oppimista, jota oli myös
havaittavissa opetuskokeilun aikana.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ihan pihalla : opettajien käsityksiä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta
Hämäläinen, Jenni (2018)Ulkona tapahtuva oppiminen ja opetus laajentavat koulujen oppimisympäristöjä. Autenttisissa ympäristöissä tapahtuva toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen tukee oppilaiden monipuolista oppimista sekä mahdollistaa ... -
Reflektiivisen ajattelun tasot sekä yhteys seikkailukasvatukselliseen toimintaan
Partanen, Reea (2021)Tämän pro-gradu tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, millä reflektiivisen ajattelun tasolla seikkailukasvatukselliseen toimintaan osallistuneet, iältään 18–26-vuotiaat nuoret aikuiset, toimivat. Lisäksi tarkasteltiin miten ... -
Visuaalinen tutkimus elämys- ja seikkailukokemusten merkityksistä opiskelijoille luontoliikuntakurssilla Norjassa
Linjama, Leena (2014)Linjama, Leena. 2014. Visuaalinen tutkimus elämys- ja seikkailukokemusten merkityksistä opiskelijoille luontoliikuntakurssilla Norjassa. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopis-to. Liikuntapedagogiikan pro gradu ... -
Oppimisen ilo löytyy luonnosta : seikkailu- ja elämyspedagoginen luontoliikunta oppimisen tukena
Marttila, Maarit (2010) -
"Kuva kertoo enemmän kuin.." : osallistava visuaalinen tutkimus ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemuksista seikkailu- ja elämyspedagogisen oppimisen näkökulmasta
Ollila, Laura (2013)Tutkimukseni tarkoituksena oli tutkia liikunnanohjaajaopiskelijoiden (AMK) seikkailuko-kemuksia kahdella melontaretkellä. Tutkimuksen kohderyhmän muodosti päijäthämäläisen ammattikorkeakoulun liikuntamatkailun ja luontoliikunnan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.