Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMäättä, Kati
dc.date.accessioned2023-10-06T09:26:37Z
dc.date.available2023-10-06T09:26:37Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89504
dc.description.abstractTutkimuksessani lähdin toteuttamaan nelipäiväistä opetuskokeilua, jonka tarkoituksena oli yhdistää seikkailukasvatuksen ja elämyspedagogiikan elementtejä pienryhmän kokonaisopetukseen. Tutkimuksessa mukana oli kahdeksan 1.-2. luokan pienryhmän oppilasta. Oppilaat osallistuivat neljän päivän aikana ympäristötiedon aihekokonaisuuden pohjalle rakennettuun opetuskokeiluun, jossa muina oppiaineina mukana olivat äidinkieli, matematiikka, liikunta, kuvataide ja musiikki. Tutkimukseni teoriataustaksi olen valinnut seikkailukasvatuksen sekä elämyspedagogiikan. Mielestäni seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka ovat niin lähellä toisiaan, että sen takia kuljetan molempia mukana tutkimuksessani. Molemmissa on paljon toiminnallisuuden, kokemuksellisuuden ja elämyksellisyyden elementtejä, joita on mahdollistaa siirtää koulumaailman. Tutkimukseni on fenomenologis-hermeneuttinen toiminnallinen tapaustutkimus. Fenomenologian ja hermeneutiikan avulla pyrin selvittämään käsityksiä ja ilmiöitä sellaisenaan kuin tutkittavat ne kokivat. Kahdeksan oppilaan haastattelut suoritettiin avoimina ryhmähaastatteluina. Sen lisäksi haastattelin myös luokan omaa opettajaa hänen ajatuksistaan ja käsityksistään opetuskokeilusta. Omat havaintoni kokeilupäivistä kirjasin ylös päiväkirjaan sekä videoin opetuskokeilut. Analyysivaiheessa purin opetuskokeilupäivät niin tarkasti kuin mahdollista. Tutkittavien haastattelujen, omien havaintojeni sekä päiväkirjamerkintöjeni ja luokan oman opettajan havaintojen perusteella hain vastauksia tutkimusongelmiini. Tutkimustulokset osoittivat, että seikkailukasvatuksen ja elämyspedagogiikan elementeillä on paikkansa opetussuunnitelman mukaisessa kokonaisopetuksessa. Seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka antavat kirja- ja kynäpainotteisessa opetuksessa keskittymisongelmista kärsiville lapsille mahdollisuuden toisenlaiseen oppimismuotoon. Tämä tukee teoreettista oppimista, jota oli myös havaittavissa opetuskokeilun aikana.fi
dc.format.extent84
dc.language.isofi
dc.titlePienryhmäoppilaiden kokemisen ja oppimisen riemua seikkailuelämyksissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202310065533
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoseikkailukasvatus
dc.subject.ysoelämyspedagogiikka
dc.subject.ysokokonaisopetus
dc.subject.ysokokemusoppiminen
dc.subject.ysofenomenologia
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot