dc.contributor.advisor | Sayers, Dave | |
dc.contributor.author | Vellamo, Pinja | |
dc.date.accessioned | 2023-10-05T06:17:03Z | |
dc.date.available | 2023-10-05T06:17:03Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89390 | |
dc.description.abstract | Sukupuolineutraalin kielen ja yksikkömuotoisen ’they’-pronominin kasvava käyttö englannin kielessä on herättänyt nykypäivänä paljon julkista keskustelua. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään englanninopettajaopiskelijoiden asenteita sukupuolineutraalia kielenkäyttöä kohtaan heidän tulevassa työssään englanninopettajana. Tutkimuskysymykseni ovat: missä pedagogisissa konteksteissa
englanninopettajaopiskelijat näkevät itsensä käyttämässä sukupuolineutraalia kieltä ja mitä toistuvia teemoja ilmenee heidän vastauksissaan näihin pedagogisiin konteksteihin liittyen. Lisäksi pyrin selvittämään tunnistavatko englanninopettajaopiskelijat sukupuolittuneita ja sukupuolineutraaleja ilmauksia, millaisia sukupuolineutraaleja ilmauksia he ovat halukkaita käyttämään ja ovatko nämä yhteneväisiä heidän asenteidensa kanssa.
Tutkimuksen aineisto koostuu kyselyvastauksista, jotka keräsin Google Forms-kyselyn avulla. Kyselyyn osallistui 35 englanninopettajaopiskelijaa. Kysely sisälsi yhden monivalintakysymyksen, laadullisia kysymyksiä ja Likert-asteikkokysymyksiä. Analyysissa paino oli laadullisten vastausten tarkastelussa. Teemoittelin laadulliset vastaukset käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Monivalintakysymyksen
ja Likert-asteikkokysymysten analyysissa hyödynsin Google Forms-ohjelman ominaisuuksia.
Tutkimustulokset osoittivat myönteistä suhtautumista sukupuolineutraalin kielen, kuten ’they’-pronominin käyttöön. Myös sukupuolittuneet ilmaukset tunnistettiin melko johdonmukaisesti. Sukupuolineutraalin kielenkäytön tilanteet jaoin seuraaviin pääteemoihin: opetustilanteet, ihmisiin viittaaminen ja kaikki mahdolliset tilanteet. Syyt sukupuolineutraalin kielen käyttöön jaoin puolestaan
seuraaviin pääteemoihin: hyväksyntä ja inklusiivisuus, haitallisen kielenkäytön välttäminen sekä opettajan velvollisuus. Likert-asteikkovastaukset kuitenkin osoittivat, että vaikka asenteet sukupuolineutraalia kieltä kohtaan olivat myönteiset, ovat sukupuolittuneet ilmaukset juurtuneet englanninopettajaopiskelijoiden kielenkäyttöön ja sukupuolineutraalin kielen käyttö vaatii tietoista yritystä. | fi |
dc.format.extent | 31 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | gender-neutral language | |
dc.subject.other | gender-inclusive language | |
dc.subject.other | gender-fair language | |
dc.subject.other | singular they | |
dc.subject.other | inductive content analysis | |
dc.title | Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202310055420 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | asenteet | |
dc.subject.yso | survey-tutkimus | |
dc.subject.yso | sisällönanalyysi | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | attitudes | |
dc.subject.yso | survey research | |
dc.subject.yso | content analysis | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |