Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English
Sukupuolineutraalin kielen ja yksikkömuotoisen ’they’-pronominin kasvava käyttö englannin kielessä on herättänyt nykypäivänä paljon julkista keskustelua. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään englanninopettajaopiskelijoiden asenteita sukupuolineutraalia kielenkäyttöä kohtaan heidän tulevassa työssään englanninopettajana. Tutkimuskysymykseni ovat: missä pedagogisissa konteksteissa
englanninopettajaopiskelijat näkevät itsensä käyttämässä sukupuolineutraalia kieltä ja mitä toistuvia teemoja ilmenee heidän vastauksissaan näihin pedagogisiin konteksteihin liittyen. Lisäksi pyrin selvittämään tunnistavatko englanninopettajaopiskelijat sukupuolittuneita ja sukupuolineutraaleja ilmauksia, millaisia sukupuolineutraaleja ilmauksia he ovat halukkaita käyttämään ja ovatko nämä yhteneväisiä heidän asenteidensa kanssa.
Tutkimuksen aineisto koostuu kyselyvastauksista, jotka keräsin Google Forms-kyselyn avulla. Kyselyyn osallistui 35 englanninopettajaopiskelijaa. Kysely sisälsi yhden monivalintakysymyksen, laadullisia kysymyksiä ja Likert-asteikkokysymyksiä. Analyysissa paino oli laadullisten vastausten tarkastelussa. Teemoittelin laadulliset vastaukset käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Monivalintakysymyksen
ja Likert-asteikkokysymysten analyysissa hyödynsin Google Forms-ohjelman ominaisuuksia.
Tutkimustulokset osoittivat myönteistä suhtautumista sukupuolineutraalin kielen, kuten ’they’-pronominin käyttöön. Myös sukupuolittuneet ilmaukset tunnistettiin melko johdonmukaisesti. Sukupuolineutraalin kielenkäytön tilanteet jaoin seuraaviin pääteemoihin: opetustilanteet, ihmisiin viittaaminen ja kaikki mahdolliset tilanteet. Syyt sukupuolineutraalin kielen käyttöön jaoin puolestaan
seuraaviin pääteemoihin: hyväksyntä ja inklusiivisuus, haitallisen kielenkäytön välttäminen sekä opettajan velvollisuus. Likert-asteikkovastaukset kuitenkin osoittivat, että vaikka asenteet sukupuolineutraalia kieltä kohtaan olivat myönteiset, ovat sukupuolittuneet ilmaukset juurtuneet englanninopettajaopiskelijoiden kielenkäyttöön ja sukupuolineutraalin kielen käyttö vaatii tietoista yritystä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5350]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Discursive study of attitudes towards English and Finnish
Pirskanen, Heidi (2014) -
2nd and 3rd graders' attitudes towards the English language : attitudes before and after studying English at school
Määttä, Veera (2014)Oppilaat aloittavat Suomessa englannin opiskelun useimmiten 3. luokalla. Englannin kieli on kuitenkin vahvasti läsnä Suomessa esimerkiksi mediassa ja ulkomaalaisten kautta. Monet perheet myös matkustavat ulkomaille. Siksi ... -
Statistical Misconceptions, Awareness, and Attitudes towards Open Science Practices in Slovak Psychology Researchers
Rajčáni, Jakub; Vargová, Lenka; Adamkovič, Matúš; Kačmár, Pavol (Central Library of the Slovak Academy of Sciences, 2023)In the years following the reproducibility crisis in behavioral sciences, increased attention of the scientific community has been dedicated to the correct application of statistical inference and promotion of open science ... -
“RIP English!” : language ideological debate in a comment field of a Finnish entertainment site
Karjalainen, Reeta (2018)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kieli-ideologioita ja ideologisia mielipiteitä ei-standardinmukaista englantia kohtaan esiintyy suomalaisten hyödyntämässä sosiaalisessa mediassa, miten näitä ideologioita ... -
Patterns of teachers’ self-efficacy and attitudes toward inclusive education associated with teacher emotional support, collective teacher efficacy, and collegial collaboration
Mudhar, Gunita; Ertesvåg, Sigrun K.; Pakarinen, Eija (Routledge, 2023)Teacher self-reports were used to investigate patterns of their self-efficacy and attitudes toward inclusive education in association with teacher emotional support, collective teacher efficacy, and collegial collaboration. ...