Monilukutaito varhaiskasvatuksessa : abstrakti käsite ja konkreettista kasvatusta
Mertala, P. (2021). Monilukutaito varhaiskasvatuksessa : abstrakti käsite ja konkreettista kasvatusta. In Monilukutaidon aika (pp. 6-7). Varhaiskasvatuksen opettajien liitto. https://www.vol.fi/uploads/2021/03/56e0d726-monilukutaidon-aika_low-tutkittu-tieto-tunnuksella.pdf
Authors
Date
2021Copyright
© Varhaiskasvatuksen opettajien liitto
Monilukutaito on uusi käsite varhaiskasvatuksessa ja suomalaisessa kasvatuskentässä ylipäätään. Käsitteen juurtumattomuus on näkynyt epätietoisuutena siitä, mitä monilukutaidolla oikeastaan tarkoitetaan ja miten sen tulisi näkyä varhaiskasvatuksen pedagogiikassa. Tämän kirjoituksen tavoitteena on hälventää monilukutaitoon liittyvää mystiikkaa. Vaikka monilukutaito on abstrakti käsite, ei pedagogiikan tarvitse olla abstraktia. Siksipä käytän konkreettisena esimerkkinä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle hyvin ominaista työkalua; kuvitettua satukirjaa.
Publisher
Varhaiskasvatuksen opettajien liittoIs part of publication
Monilukutaidon aikaKeywords
Original source
https://www.vol.fi/uploads/2021/03/56e0d726-monilukutaidon-aika_low-tutkittu-tieto-tunnuksella.pdfPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/189012533
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Monilukutaito ja pedagogisen toiminnan arviointi varhaiskasvatuksessa
Mertala, Pekka (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2021)Käsittelen artikkelissa varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan arviointia. Keskitän tarkastelun erityisesti monilukutaitoon, sillä se on kansallisen varhaiskasvatussuunnitelmien arvioinnin mukaan (Repo ym. 2019) heikoimmin ... -
"Se monilukutaito on niin vitsin laaja!" : varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä monilukutaidosta varhaiskasvatuksessa
Koskinen, Johanna (2021)Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita monilukutaidosta varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemänä. Tutkimuksessa selvitettiin heidän ajatuksiaan siitä, millaiset ovat varhaiskasvatusikäisten mediakritiikin ... -
Varhaiskasvattajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan hyödyntämisestä varhaiskasvatuksessa
Yli-Jylhä, Tiia (2020)Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää varhaiskasvattajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan hyödyntämisestä varhaiskasvatuksessa. Tutkimukseni perustui kasvattajien kuvailuihin siitä, millaisena he kokivat positiivisen ... -
Päiväkodin johtajien käsityksiä pedagogisesta johtajuudesta yksityisessä varhaiskasvatuksessa
Sarka, Erika (2022)Päiväkodin johtajien käsityksiä pedagogisesta johtajuudesta yksityisessä varhaiskasvatuksessa -proseminaaritutkielmassa tarkastellaan pedagogisen johtajuuden ilmiötä yksityisessä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa ... -
Lastentarhanopettaja lasten autonomian tukijana varhaiskasvatuksessa
Rautamies, Erja; Koivula, Merja; Vähäsantanen, Katja (Suomen Varhaiskasvatus ry., 2018)Pyrkimys autonomisuuteen on yksi ihmisen psykologisista perustarpeista, joka alkaa kehittyä noin kahdesta ikävuodesta eteenpäin. Autonomiaa on kuitenkin tutkittu empiirisesti hyvin vähän varhaiskasvatuksen kontekstissa ...