"Se monilukutaito on niin vitsin laaja!" : varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä monilukutaidosta varhaiskasvatuksessa
Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita monilukutaidosta varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemänä. Tutkimuksessa selvitettiin heidän ajatuksiaan siitä, millaiset ovat varhaiskasvatusikäisten mediakritiikin taidot sekä miten monilukutaitoa opetetaan varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tarkasteltiin tuen tarpeisten lasten mahdollisia erityistarpeita monilukutaidon suhteen.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus. Aineisto koostui viiden varhaiskasvatuksen erityisopettajan haastatteluista. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluin ja aineisto analysoitiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin avulla.
Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajat mielsivät monilukutaidon vuorovaikutukseksi. Vastauksissa korostui monilukutaidon moninaisuus. Tuloksissa näkyi, miten haasteellisesta käsitteestä on kyse. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat nostivat haastatteluissa esiin lasten puutteellista kykyä erottaa faktaa fiktiosta sekä huoltajien merkitystä siinä, mitkä lasten mediakritiikin taidot ovat. Monilukutaidon opettamisesta tutkimuksessa nousi tärkeinä seikkoina monimodaalinen viestintä, kokeileva asenne sekä dialogisuus. Vastauksissa pidettiin tärkeänä myös varhaiskasvatuksen henkilöstön valistamista monilukutaidon opettamisen suhteen. Tuen tarpeisten lasten erityistarpeista varhaiskasvatuksen erityisopettajat nostivat hyöty- ja haittanäkökulman. Tuen tarpeisten lasten kommunikoinnin sekä osallisuuden kannalta monilukutaito tuo mahdollisuuksia, toisaalta eri välineiden käytön myötä tuen tarpeisilla lapsilla nähtiin esiintyvän muita lapsia enemmän haittavaikutuksia. Yksi tulevaisuuden haasteista onkin lisätä tietoutta monilukutaidon opettamisesta varhaiskasvatuksessa, jotta huoltajia voitaisiin tukea kasvatustehtävässä tämän päivän maailmassa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia oppivelvollisuutta edeltävästä esiopetuksesta ja sen toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa
Runsala, Maria (2023)Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten varhaiskasvatuksen erityisopettajat ovat kokeneet oppivelvollisuutta edeltävän esiopetuksen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, että millaisia pedagogisia keinoja varhaiskasvatuksen ... -
Erityiskasvatus ja -opetus inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa, inkluusioasenteet ja työssä jaksaminen varhaiskasvatuksen konsultoivien erityisopettajien arvioimana
Savilahti, Elina (2017)Varhaiskasvatuksessa on isoja muutoksia, koska se on saanut kaksi uutta ja aiempaa huomattavasti tarkemmin toimintaa ohjaavaa asiakirjaa: varhaiskasvatuslaki annettiin 2015 ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien käsityksiä sairaaloiden varhaiskasvatuksen merkityksestä ja työn osa-alueista
Raatikainen, Emilia (2019)Tutkimuksessa tarkasteltiin sairaaloissa työskentelevien varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien käsityksiä oman työnsä merkityksestä. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin sairaaloiden varhaiskasvatuksessa ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista
Turunen, Tiia (2021)Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtapoja varhaiskasvatuksen opettajien kokemana. Tutkielmassa selvitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat varhaiskasvatuksen ... -
Varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä hyvin toimivasta ammatillisesta yhteistyöstä : "varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kanssa"
Sippola, Pirjo (2015)TIIVISTELMÄ Sippola Pirjo. VARHAISKASVATUKSEN ERITYISOPETTAJIEN KÄSITYKSIÄ HYVIN TOIMIVASTA AMMATILLISESTA YHTEISTYÖSTÄ – ”Varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kans-sa. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.