Asiakaslähtöinen digitaalinen sisältömarkkinointi B2B-yrityksissä
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
B2B-yritysten kontekstissa digitaalinen sisältömarkkinointi on muodostunut aiempaa oleellisemmaksi, sillä yritysasiakkaat kuluttavat yhä enemmän digitaalista sisältöä, ennen kuin harkitsevat yhteydenottoa myyjään. Yrityksille on haastavaa tuottaa sisältöä, joka olisi asiakkaille hyödyllistä ja kiinnostavaa. Lisäksi yritykset eivät ymmärrä digitaaliseen sisältöön panostamisen hyötyjä. Näistä syistä tutkimuksessa tutkittiin asiakaslähtöistä digitaalista sisältömarkkinointia, jonka tarkoitus oli vastata yksittäisten asiakkaiden
tarpeisiin. Tutkimuksessa tarkasteltiin seitsemän suomalaisen IT-alan B2Bkasvuyrityksen tuottamaa sisältöä sosiaalisessa mediassa sekä yritysten verkkosivuilla. Tutkimus suoritettiin laadullisena sisällönanalyysina. Yrityksiä tutkimalla haluttiin löytää yrityksien keinoja toteuttaa asiakaslähtöistä sisältöä ja syitä sisältöjen asiakaslähtöisyydelle. Asiakaslähtöistä sisältöä tutkittiin ostoprosessin yhteydessä, sekä tarkasteltiin, miten sisältö vastasi eri ostoprosessin vaiheiden vaihtelevaan sisältöön. Tutkimuksen tarkoitus oli antaa käytännönohjeita B2B-yrityksille, miten tuottaa asiakaslähtöistä digitaalista sisältöä, ja edistää asiakaslähtöisen sisällön tutkimusta. Tuloksissa huomattiin yritysten toteuttavan monipuolisesti asiakaslähtöistä sisältöä. Sisältö ratkaisi asiakkaiden ongelmia, herätti ajatuksia ja pohdintaa, piti asiakkaat ajan tasalla, opetti uutta, kertoi yrityksen arvoista ja esitteli yrityksen arkea. Yritykset jakoivat
sisältöä, jotka sopivat jokaiselle ostoprosessin vaiheelle. Yrityksiä tutkimalla löydettiin eri keinoja B2B-yrityksille toteuttaa asiakaslähtöistä sisältöä, sekä sisältöä, joihin yritysten tulisi vielä panostaa. Aikaisemman asiakaslähtöisen sisällön tutkimuksen ulkopuolelta löydettyjä sisältöjä olivat mainossisältö, inhimillistävä- ja tunteisiin vetoava sisältö, joiden asiakaslähtöisyyttä perusteltiin tässä tutkimuksessa. Yritysten asiakaslähtöisen sisällön jakautumisesta ostoprosessiin voitiin päätellä yrityksillä olleen muita tavoitteita, kuin tietoisuuden ja asiakkaiden sitouttamisen lisääminen. Vaihtoehtoisesti yritysten tulisi lisätä asiakaslähtöistä sisältöä näihin tarkoituksiin.
...
Digital content marketing has become more essential in B2B context, due to customers consuming more digital content before contacting a seller. Companies struggle to produce content that is useful and interesting to their customers. Additionally, companies don’t realize the advantages of investing in digital content creation. Due to these reasons, this research examined customer-centric
digital content marketing, that aims to meet individual customer’s needs. The study examined seven different Finnish B2B growth companies that operated in IT, and their content in social media and company websites. The study was conducted as a qualitative content analysis. By examining businesses, the aim was to find ways for companies to implement customer-centric content, and to
find why the content was considered customer-centric. The customer-centric content was examined in the context of a buying process, and how the content responded to the varying content of the different stages of the buying process. The aim of the study was to provide practical instructions for B2B companies to produce customer-centric digital content, and to further customer-centric
research. The results showed that the companies implemented customer-centric content in different ways. The content solved customers issues, provoked thoughts, and reflection, kept the customers up to date, taught new things, talked about the company’s values, and displayed daily life in the company. The companies shared content that fit all the different stages of the buying process.
By examining businesses, various methods for B2B companies to implement customer-centric content were discovered, and content, that still needed improving. Outside the previous customer-centric content research was found commercial-, humanizing- and emotional content, whose customer-centric features were justified in this study. From the distribution of customer-centric content within the buying process of companies, it could be concluded that these companies may have had goals other than increasing awareness and customer engagement. Alternatively, companies should concentrate more on customer-centric content for these purposes.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Nykytaiteen verkkokaupassa : tutkimus Taikon asiakkaiden ostoprosessista ja -motivaatioista, sekä Taikon Instagram-markkinoinnista
Viirret, Katariina (2024)Tutkielman tarkoitus on muodostaa laajempi ymmärrys suomalaisen nykytaiteen verkkokaupan tilasta ja ostamiseen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuskohteena on suomalaisen taiteen verkkokauppa Taiko ja sen asiakkaat. Tutkielmassa ... -
Digitaalisen sisältömarkkinoinnin hyödyntäminen suomalaisissa B2B-yrityksissä
Sällilä, Karoliina (2021)Tänä päivänä asiakkaat vieroksuvat päällekäyvää markkinointiviestintää. Markkinoinnissa on oleellista saada ansaittua asiakkaan huomio tuottamalla heille arvokasta ja mielenkiintoista sisältöä. Digitaalinen sisältömarkkinointi ... -
Content Marketing Cues on Social Media
Wahid, Risqo; Selvarajah, Mayura; Neto, Pedro; Mavrolampados, Anastasios; Rauf, Muniba; El Hosri, Eeva-Lotta; Luck, Heidi; Khriyenko, Oleksiy; Luck, Geoff (Australian and New Zealand Marketing Academy, 2024)Content marketing on social media is crucial for brands as it can improve marketing objectives (e.g., advertising profits, stock market returns, sales, and customer lifetime value). Brands use content marketing cues to ... -
B2B influencer marketing : Conceptualization and four managerial strategies
Mero, Joel; Vanninen, Heini; Keränen, Joona (Elsevier, 2023)While there is a growing body of research on influencer marketing, it focuses almost exclusively on the consumer marketing context, and offers limited insights for business-to-business (B2B) organizations. To address this ... -
Asiakkaan kokema arvo sisältömarkkinoinnin kontekstissa : case ARROW Engineering Oy
Multisilta, Kerttu (2019)Digitalisoituminen on korostanut arvon luomisen merkitystä, sillä se on yrityksille välttämättömyys murroksessa selviytymiseen. Teknologisen kehittymisen myötä arvoa voidaan myös luoda yksisuuntaisen outbound-markkinoinnin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.