Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPaloniemi, Susanna
dc.contributor.authorSolio, Kristiina
dc.contributor.authorLamberg, Anni
dc.date.accessioned2023-10-03T06:18:49Z
dc.date.available2023-10-03T06:18:49Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89360
dc.description.abstractTämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella esihenkilöiden oppimista ja sitä tukevia ja estäviä tekijöitä sekä esihenkilöiden käsityksiä valmentavasta johtamisesta. Oppimiseen ja valmentavaan johtamiseen liittyviä eroavaisuuksia tarkasteltiin myös esihenkilökokemuksen määrän perusteella. Tutkimuskontekstina oli suuren suomalaisen terveydenhuoltoalan organisaation järjestämä esihenkilökoulutus, ja tutkimus toteutettiin kyseisen organisaation toimeksiannosta. Tutkimuksen kohteena olivat koulutuksen osallistujat. Tutkimusaineisto kerättiin syksyn 2022 ja kevään 2023 aikana puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joita järjestettiin kahdessa aikapisteessä: ennen koulutuksen alkua ja sen jälkeen. Lopullinen tutkimusaineisto koostui 11 esihenkilökoulutukseen osallistujasta. Enemmistö aineistosta oli naisia sekä osastonhoitajia, mutta aineistoon kuului myös muita terveydenhuoltoalan esihenkilöitä. Aineisto litteroitiin sanatarkasti ja analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla. Analyysin myötä havaittiin esihenkilökokemuksen määrän vaikuttavan haasteltavien kokemuksiin, ja aineistosta muodostettiin kolme esihenkilöryhmää. Tutkimuksen päätulokset käsittelivät esihenkilöiden oppimista tukevia ja haastavia tekijöitä, valmentavaan johtamiseen ja sen toteuttamiseen liittyviä käsityksiä sekä näiden ilmiöiden yhtäläisyyksiä. Tulosten perusteella esitettiin konkreettisia kehitysehdotuksia koulutuksen kehittämiseen ja tuotettiin uutta tietoa liittyen esihenkilökokemuksen määrän vaikutuksesta sekä oppimiseen että valmentavaan johtamiseen. Tutkimus havainnollisti myös valmentavan johtamisen ja esihenkilöiden oppimisen välistä kytköstä.fi
dc.format.extent70
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otheraikuisten oppiminen
dc.subject.otheresihenkilökoulutus
dc.titleTerveydenhuoltoalan esihenkilökoulutus valmentavan johtamisen ja oppimisen tukena
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202310035381
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoterveydenhuolto
dc.subject.ysoosaamisen kehittäminen
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysoesihenkilöt
dc.subject.ysovalmennus
dc.subject.ysoorganisaatiot
dc.subject.ysoesihenkilötyö
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysovalmentava johtaminen
dc.subject.ysoterveysala
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysomotivointi
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright