dc.contributor.advisor | Paloniemi, Susanna | |
dc.contributor.author | Solio, Kristiina | |
dc.contributor.author | Lamberg, Anni | |
dc.date.accessioned | 2023-10-03T06:18:49Z | |
dc.date.available | 2023-10-03T06:18:49Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89360 | |
dc.description.abstract | Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella esihenkilöiden oppimista ja sitä tukevia ja estäviä tekijöitä sekä esihenkilöiden käsityksiä valmentavasta johtamisesta. Oppimiseen ja valmentavaan johtamiseen liittyviä eroavaisuuksia tarkasteltiin myös esihenkilökokemuksen määrän perusteella. Tutkimuskontekstina oli suuren suomalaisen terveydenhuoltoalan organisaation järjestämä esihenkilökoulutus, ja tutkimus toteutettiin kyseisen organisaation toimeksiannosta. Tutkimuksen kohteena olivat koulutuksen osallistujat.
Tutkimusaineisto kerättiin syksyn 2022 ja kevään 2023 aikana puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joita järjestettiin kahdessa aikapisteessä: ennen koulutuksen alkua ja sen jälkeen. Lopullinen tutkimusaineisto koostui 11 esihenkilökoulutukseen osallistujasta. Enemmistö aineistosta oli naisia sekä osastonhoitajia, mutta aineistoon kuului myös muita terveydenhuoltoalan esihenkilöitä. Aineisto litteroitiin sanatarkasti ja analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla. Analyysin myötä havaittiin esihenkilökokemuksen määrän vaikuttavan haasteltavien kokemuksiin, ja aineistosta muodostettiin kolme esihenkilöryhmää.
Tutkimuksen päätulokset käsittelivät esihenkilöiden oppimista tukevia ja haastavia tekijöitä, valmentavaan johtamiseen ja sen toteuttamiseen liittyviä käsityksiä sekä näiden ilmiöiden yhtäläisyyksiä. Tulosten perusteella esitettiin konkreettisia kehitysehdotuksia koulutuksen kehittämiseen ja tuotettiin uutta tietoa liittyen esihenkilökokemuksen määrän vaikutuksesta sekä oppimiseen että valmentavaan johtamiseen. Tutkimus havainnollisti myös valmentavan johtamisen ja esihenkilöiden oppimisen välistä kytköstä. | fi |
dc.format.extent | 70 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | aikuisten oppiminen | |
dc.subject.other | esihenkilökoulutus | |
dc.title | Terveydenhuoltoalan esihenkilökoulutus valmentavan johtamisen ja oppimisen tukena | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202310035381 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | terveydenhuolto | |
dc.subject.yso | osaamisen kehittäminen | |
dc.subject.yso | johtaminen | |
dc.subject.yso | esihenkilöt | |
dc.subject.yso | valmennus | |
dc.subject.yso | organisaatiot | |
dc.subject.yso | esihenkilötyö | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | valmentava johtaminen | |
dc.subject.yso | terveysala | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | motivointi | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |