Tietojohtaminen strategisen johtamisen tukena Suomen Diakoniaopistossa
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkielmassa tutkittiin tietojohtamista strategisen muutoksen yhteydessä ja sen hyödyntämisen edellytyksiä kohdeorganisaation toiminnassa. Merkittävä tekijä kohdeorganisaation strategisen muutoksen taustalla on ammatillisen koulutuksen reformi, jonka osana ammatillisen koulutuksen rahoitusta koskeva lainsäädäntö on muuttumassa merkittävästi ja aiheuttaa muutoksia ammatillisen koulutuksen järjestäjille. Tutkielman tulosten avulla voidaan tukea kohdeorganisaation toimintaa kartoittamalla ja selittämällä tietojohtamista edistäviä ja estäviä tekijöitä. Tieteellinen arvo liittyy tietojohtamisen strategiseen merkitykseen tilanteessa, jossa lainsäädäntö muuttuvan rahoitusmallin kautta vaikuttaa toisen asteen ammatillisten oppilaitosten toimintaan. Teoreettinen viitekehys yhdistää strategian, liiketoimintamallien ja operatiiviset toiminnot kokonaisuudeksi, jossa tieto on tasojen välinen ”liima”. Tätä kokonaisuutta tarkastellaan myös oppivan organisaation, aineettoman pääoman ja tietämyksen hallinnan kautta. Tutkielmaa varten haastateltiin 16 satunnaisesti valittua henkilöä kohdeorganisaatiosta teoriataustan pohjalta laaditun haastattelurungon mukaisesti. Sisällönanalyysin pohjalta tuotettiin johtopäätökset ja toimenpide-ehdotukset. Tulosten perusteella kohdeorganisaatio on onnistunut kasvattamaan rahoitusta, eli valitut toimenpiteet ovat oikean suuntaisia ja organisaatio on pystynyt muuntumaan ja muuttamaan toimintaansa asetettujen tavoitteiden suuntaan. Kohdeorganisaation toiminnassa on kuitenkin kehittämiskohteita eri alueilla ja tutkielma tuo esille näihin liittyviä korjausehdotuksia. Tuloksia ei voida suoraan yleistää ammatillisen koulutuksen koko kentälle tutkielman laadullisen luonteen vuoksi, mutta sen pohjalta voidaan tehdä jonkin verran yleisluonteisia linjauksia. Tutkimus tuo esille myös koulutuksen järjestäjän yksilölliset piirteet reformin tavoitteiden pohjalta tehdyn strategian toteuttamisessa. Tulosten perusteella nähdään, millä keinoin tietojohtaminen on saatettu strategisen johtamisen tueksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29531]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
S2-opettajien kokemuksia kielitaidon arvioinnista ammatillisen koulutuksen kentällä vuosina 2009 ja 2019
Lehdenvirta, Jenni (2020)2000-luvun ensimmäiset vuosikymmenet ovat tuoneet kielitaidon arviointiin ja opetukseen merkittäviä muutoksia. Näkemys kielestä ja kielitaidosta on laajentunut formalistisista ja struktuureja painottaneista näkemyksistä ... -
Sosiaali- ja terveysalan työpaikkaohjaajien käsitykset työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjauksesta ja ammatillisen koulutuksen reformista
Silvennoinen, Kaisa (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sosiaali- ja terveysalan perustutkinto-opiskelijoita ohjaavien työpaikkaohjaajien erilaisia käsityksiä työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjauksesta sekä tarkastella sitä, ... -
Strategic competence and the transformative role of ICT in lifelong guidance
Vuorinen, Raimo; Kettunen, Jaana (Publications Office of the European Union, 2021) -
Työntekijöiden kokemuksia tietojohtamisen merkityksestä työssä oppimiselle rakennusalalla
Nordling, Aku (2019)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli tarkastella, miten työntekijät kokevat tietojohtamisen merkityksen työssä oppimiselleen eräässä rakennusalan organisaatiossa. Aihetta voidaan pitää tärkeänä ja ajankohtaisena, sillä tieto ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.