University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Esihenkilöiden johtamisen yhteys työssä oppimiseen sairaalaympäristössä

Thumbnail
View/Open
533.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Vilpas, Juha
Date
2022
Discipline
AikuiskasvatusAdult Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa selvitettiin sairaalan esihenkilöiden johtamisen vaikutusta lääkäreiden ja sairaanhoitajien työssä oppimiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisen johtamisen koetaan edistävän sekä rajoittavan työssä oppimista. Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla osana Jyväskylän yliopiston JoKo-hanketta. Tutkimuksen harkittu näyte koostui kuudesta lääkäristä sekä neljästä sairaanhoitajasta. Molemmista ammattiryhmistä tutkimukseen osallistui sekä työntekijöitä että esihenkilöitä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä temaattisella analyysillä. Tutkimuksessa havaittiin, että oppimista edistävässä johtamisessa on tärkeää mahdollistaa oppimista tukevia tilanteita. Oppimista edistävänä tekijänä koettiin se, jos esihenkilö työtä organisoidessaan hyödyntää työntekijöiden vahvuuksia sekä kiinnostuksen kohteita. Myös työntekijöiden kannustaminen koulutuksiin koettiin edistävän työssä oppimista. Lisäksi esihenkilön ohjaava toiminta yhdessä työskentelyn ja reflektoinnin kautta koettiin työssä oppimista tukevana tekijänä. Oppimista rajoittavaa johtamista koettiin esihenkilöiden ollessa välinpitämättömiä tai vaikeasti tavoitettavia, sekä silloin kun tieto ei kulje esihenkilöiden kautta riittävän nopeasti. Tämän tutkimuksen perusteella esihenkilöiden rooli oppimisen johtajana on tärkeä ja työssä oppimista edistävä johtaminen helpottaa myös muun työskentelyn sujuvuutta. Uusien asioiden oppimisen tehostaminen oppimistilanteita luomalla tuo sekä organisaatioon että yksilölle uutta osaamista. ...
Keywords
työssä oppiminen oppimisen johtaminen sairaalat osaamisen kehittäminen oppiminen esihenkilöt johtaminen osaaminen työssäoppiminen oppimisympäristö johtajuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206063125

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25585]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Intuitiolla mennään ja verkostoissa johdetaan : esihenkilöiden tarinoita ammatillisen osaamisen johtamisesta hajautetuissa organisaatioissa 

    Köykkä, Katja (2021)
    Tämä tutkimus tarkastelee ammatillisen osaamisen johtamista esihenkilöiden kertomana. Toimintaympäristönä heillä on hajautetut kansalaisjärjestöorganisaatiot. Tutkimuksen aihe on tärkeä, sillä globaali ja nopeasti muuttuva ...
  • Terveydenhuoltoalan esihenkilökoulutus valmentavan johtamisen ja oppimisen tukena 

    Solio, Kristiina; Lamberg, Anni (2023)
    Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella esihenkilöiden oppimista ja sitä tukevia ja estäviä tekijöitä sekä esihenkilöiden käsityksiä valmentavasta johtamisesta. Oppimiseen ja valmentavaan johtamiseen ...
  • “Kun motivaatio oppimiseen on kohdallaan, niin voidaan oppimispolulla ohjata eteenpäin” : käsityksiä oppimisen johtamisesta esihenkilötyössä 

    Keronen, Sara; Lemmetty, Soila; Collin, Kaija (Jyväskylän yliopisto, 2022)
    Työssä oppimisen merkitys henkilöstön osaamisen kehittämiselle, mutta myös motivoitumiselle työssä on tärkeää. Asiantuntijatyön kontekstissa vastuu oppimisesta on osaltaan henkilöstöllä itsellään, mutta esihenkilöitä ...
  • Jatkuvaan oppimiseen suhtautuminen ja osaamisen tunnistamisen tasot Seinäjoen seurakunnassa 

    Peltomäki, Santtu (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Seinäjoen seurakunnan työntekijät suhtautuvat jatkuvaan oppimiseen työelämässä, ja toisaalta millä tasolla oman osaamisen tunnistaminen on Seinäjoen seurakunnan ...
  • Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä 

    (Jyväskylän yliopisto, 2022)
    Aikuisten oppiminen on ratkaisevassa roolissa nyky-yhteiskunnassa ja työelämässä. Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä -teos päivittää aikuisten työssä oppimisen ja aikuispedagogiikan näkökulmat ja tuo ne osaksi ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre