Terveydenhuoltoalan esihenkilökoulutus valmentavan johtamisen ja oppimisen tukena
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella esihenkilöiden oppimista ja sitä tukevia ja estäviä tekijöitä sekä esihenkilöiden käsityksiä valmentavasta johtamisesta. Oppimiseen ja valmentavaan johtamiseen liittyviä eroavaisuuksia tarkasteltiin myös esihenkilökokemuksen määrän perusteella. Tutkimuskontekstina oli suuren suomalaisen terveydenhuoltoalan organisaation järjestämä esihenkilökoulutus, ja tutkimus toteutettiin kyseisen organisaation toimeksiannosta. Tutkimuksen kohteena olivat koulutuksen osallistujat.
Tutkimusaineisto kerättiin syksyn 2022 ja kevään 2023 aikana puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joita järjestettiin kahdessa aikapisteessä: ennen koulutuksen alkua ja sen jälkeen. Lopullinen tutkimusaineisto koostui 11 esihenkilökoulutukseen osallistujasta. Enemmistö aineistosta oli naisia sekä osastonhoitajia, mutta aineistoon kuului myös muita terveydenhuoltoalan esihenkilöitä. Aineisto litteroitiin sanatarkasti ja analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla. Analyysin myötä havaittiin esihenkilökokemuksen määrän vaikuttavan haasteltavien kokemuksiin, ja aineistosta muodostettiin kolme esihenkilöryhmää.
Tutkimuksen päätulokset käsittelivät esihenkilöiden oppimista tukevia ja haastavia tekijöitä, valmentavaan johtamiseen ja sen toteuttamiseen liittyviä käsityksiä sekä näiden ilmiöiden yhtäläisyyksiä. Tulosten perusteella esitettiin konkreettisia kehitysehdotuksia koulutuksen kehittämiseen ja tuotettiin uutta tietoa liittyen esihenkilökokemuksen määrän vaikutuksesta sekä oppimiseen että valmentavaan johtamiseen. Tutkimus havainnollisti myös valmentavan johtamisen ja esihenkilöiden oppimisen välistä kytköstä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“Kun motivaatio oppimiseen on kohdallaan, niin voidaan oppimispolulla ohjata eteenpäin” : käsityksiä oppimisen johtamisesta esihenkilötyössä
Keronen, Sara; Lemmetty, Soila; Collin, Kaija (Jyväskylän yliopisto, 2022)Työssä oppimisen merkitys henkilöstön osaamisen kehittämiselle, mutta myös motivoitumiselle työssä on tärkeää. Asiantuntijatyön kontekstissa vastuu oppimisesta on osaltaan henkilöstöllä itsellään, mutta esihenkilöitä ... -
Esihenkilöiden johtamisen yhteys työssä oppimiseen sairaalaympäristössä
Vilpas, Juha (2022)Tässä tutkimuksessa selvitettiin sairaalan esihenkilöiden johtamisen vaikutusta lääkäreiden ja sairaanhoitajien työssä oppimiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisen johtamisen koetaan edistävän sekä ... -
Intuitiolla mennään ja verkostoissa johdetaan : esihenkilöiden tarinoita ammatillisen osaamisen johtamisesta hajautetuissa organisaatioissa
Köykkä, Katja (2021)Tämä tutkimus tarkastelee ammatillisen osaamisen johtamista esihenkilöiden kertomana. Toimintaympäristönä heillä on hajautetut kansalaisjärjestöorganisaatiot. Tutkimuksen aihe on tärkeä, sillä globaali ja nopeasti muuttuva ... -
Valmentava johtaminen esimiestyön otteena
Joukainen, Anu (2013) -
Tietojohtaminen strategisen johtamisen tukena Suomen Diakoniaopistossa
Kauppi, Jari (2020)Tässä tutkielmassa tutkittiin tietojohtamista strategisen muutoksen yhteydessä ja sen hyödyntämisen edellytyksiä kohdeorganisaation toiminnassa. Merkittävä tekijä kohdeorganisaation strategisen muutoksen taustalla on ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.