Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKuivila, Heli-Maria
dc.contributor.authorKääriäinen, Maria
dc.contributor.authorKoskimäki, Minna
dc.contributor.authorKoivula, Meeri
dc.contributor.authorSjögren, Tuulikki
dc.contributor.authorMännistö, Merja
dc.contributor.authorMikkonen, Merja Kristina
dc.date.accessioned2023-09-27T12:18:35Z
dc.date.available2023-09-27T12:18:35Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationKuivila, H.-M., Kääriäinen, M., Koskimäki, M., Koivula, M., Sjögren, T., Männistö, M., & Mikkonen, M. K. (2022). Distinct competence profiles of health sciences teacher students : a cross-sectional study. <i>Hoitotiede</i>, <i>34</i>(Supplement), S14-S26. <a href="https://journal.fi/hoitotiede/article/view/136419" target="_blank">https://journal.fi/hoitotiede/article/view/136419</a>
dc.identifier.otherCONVID_184976911
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89280
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa terveystieteiden opettajaopiskelijoiden osaamisprofiileja, kuvata osaamista profiilien mukaan ja selvittää profiileihin liittyviä tekijöitä. Tutkimus toteutettiin Suomessa poikkileikkaustutkimuksena talvella 2018–2019. Terveystieteiden opettajankoulutusohjelmissa opiskelevat terveystieteiden opettajaopiskelijat (N=315, n=101) kutsuttiin osallistumaan tutkimukseen. Tiedonkeruussa käytettiin Sosiaali- ja terveysalan opettajan osaamismittaria. Osallistujien osaamisprofiilien määrittelemiseksi tehtiin K-means-klusterointianalyysi. Profiilin A (Aloittelevan osaaminen) opiskelijat arvioivat osaamisensa heikommaksi kaikilla mitatuilla osaamisalueilla kuin profiilien B (Hyvä osaaminen) ja C (Edistynyt osaaminen) opiskelijat. Näyttöön perustuvan käytännön osaaminen (keskiarvo 2,97, SD 0,37) oli vahvin osaamisalue ja Yhteistyö ja verkosto-osaaminen (keskiarvo 1,86, SD 0,34) heikoin osaamisen alue. Osaamisen arviointi voi auttaa tunnistamaan haastavia aiheita opetussuunnitelmatasolla sekä kartoittamaan opiskelijoiden ammatillista kehitystä opintojen eri vaiheissa.fi
dc.description.abstractThe presented research aimed to identify the competence profiles of health sciences teacher students, describe the competence according to the profiles, and explore the associated factors. The research applied cross-sectional design and was conducted in winter 2018-2019 in Finland. The teacher students (N=315, n=l0l) studying in health sciences teacher degree programs were invited to participate. The Health and Social Care Educator's Competence instrument was used to collect data. A K-means clustering analysis was performed to define participants' competence profiles. Students in Profile A (Beginner competence) provided weaker assessments across the measured competence areas than students in Profiles B (Good level of competence) & C (Advanced competence), with competence in evidence-based practice (mean 2,97, SD 0,37) the strongest area and competence in collaboration and societal issues (mean 1,86, SD 0,34) the lowest rated area. Competence evaluation can help identify challenging topics at the curriculum level and chart the professional development of students at different stages of their studies.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherSairaanhoitajien koulutussäätiö
dc.relation.ispartofseriesHoitotiede
dc.relation.urihttps://journal.fi/hoitotiede/article/view/136419
dc.rightsIn Copyright
dc.titleDistinct competence profiles of health sciences teacher students : a cross-sectional study
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202309275290
dc.contributor.laitosLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.oppiaineFysioterapiafi
dc.contributor.oppiaineHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöfi
dc.contributor.oppiainePhysiotherapyen
dc.contributor.oppiaineSchool of Wellbeingen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerangeS14-S26
dc.relation.issn0786-5686
dc.relation.numberinseriesSupplement
dc.relation.volume34
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Sairaanhoitajien koulutussäätiö 2022
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysoterveystieteet
dc.subject.ysokompetenssi
dc.subject.ysoosaaminen
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16486
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10746
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3578
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24064
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8343
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright