Distinct competence profiles of health sciences teacher students : a cross-sectional study
Kuivila, H.-M., Kääriäinen, M., Koskimäki, M., Koivula, M., Sjögren, T., Männistö, M., & Mikkonen, M. K. (2022). Distinct competence profiles of health sciences teacher students : a cross-sectional study. Hoitotiede, 34(Supplement), S14-S26. https://journal.fi/hoitotiede/article/view/136419
Julkaistu sarjassa
HoitotiedeTekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© Sairaanhoitajien koulutussäätiö 2022
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa terveystieteiden opettajaopiskelijoiden osaamisprofiileja, kuvata osaamista profiilien mukaan ja selvittää profiileihin liittyviä tekijöitä. Tutkimus toteutettiin Suomessa poikkileikkaustutkimuksena talvella 2018–2019. Terveystieteiden opettajankoulutusohjelmissa opiskelevat terveystieteiden opettajaopiskelijat (N=315, n=101) kutsuttiin osallistumaan tutkimukseen. Tiedonkeruussa käytettiin Sosiaali- ja terveysalan opettajan osaamismittaria. Osallistujien osaamisprofiilien määrittelemiseksi tehtiin K-means-klusterointianalyysi. Profiilin A (Aloittelevan osaaminen) opiskelijat arvioivat osaamisensa heikommaksi kaikilla mitatuilla osaamisalueilla kuin profiilien B (Hyvä osaaminen) ja C (Edistynyt osaaminen) opiskelijat. Näyttöön perustuvan käytännön osaaminen (keskiarvo 2,97, SD 0,37) oli vahvin osaamisalue ja Yhteistyö ja verkosto-osaaminen (keskiarvo 1,86, SD 0,34) heikoin osaamisen alue. Osaamisen arviointi voi auttaa tunnistamaan haastavia aiheita opetussuunnitelmatasolla sekä kartoittamaan opiskelijoiden ammatillista kehitystä opintojen eri vaiheissa.
...
The presented research aimed to identify the competence profiles of health sciences teacher students, describe the competence according to the profiles, and explore the associated factors. The research applied cross-sectional design and was conducted in winter 2018-2019 in Finland. The teacher students (N=315, n=l0l) studying in health sciences teacher degree programs were invited to participate. The Health and Social Care Educator's Competence instrument was used to collect data. A K-means clustering analysis was performed to define participants' competence profiles. Students in Profile A (Beginner competence) provided weaker assessments across the measured competence areas than students in Profiles B (Good level of competence) & C (Advanced competence), with competence in evidence-based practice (mean 2,97, SD 0,37) the strongest area and competence in collaboration and societal issues (mean 1,86, SD 0,34) the lowest rated area. Competence evaluation can help identify challenging topics at the curriculum level and chart the professional development of students at different stages of their studies.
...
Julkaisija
Sairaanhoitajien koulutussäätiöISSN Hae Julkaisufoorumista
0786-5686
Alkuperäislähde
https://journal.fi/hoitotiede/article/view/136419Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/184976911
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Liikuntatieteiden tiedekunta [3120]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Health science student teachers' perceptions of teacher competence : A qualitative study
Kuivila, Heli-Maria; Mikkonen, Kristina; Sjögren, Tuulikki; Koivula, Meeri; Koskimäki, Minna; Männistö, Merja; Lukkarila, Pirjo; Kääriäinen, Maria (Elsevier Ltd, 2020)Background. Health science teacher competence is multifaceted and continuously changing according to national and international healthcare standards. Organizational restructuring and emphasis on cost effectiveness is ... -
Health and Social Care Educators’ Competence in Digital Collaborative Learning : A Cross-Sectional Survey
Männistö, Merja; Mikkonen, Kristina; Kuivila, Heli-Maria; Koskinen, Camilla; Koivula, Meeri; Sjögren, Tuulikki; Salminen, Leena; Saaranen, Terhi; Kyngäs, Helvi; Kääriäinen, Maria (SAGE Publications, 2020)The ongoing change from traditional pedagogy to digital collaborative learning requires a new mode of teaching, learning, and educators’ responsibilities. For competence in digitally mediated teaching, educators need ... -
Competence areas of health science teachers : A systematic review of quantitative studies
Mikkonen, Kristina; Ojala, Tapio; Sjögren, Tuulikki; Piirainen, Arja; Koskinen, Camilla; Koskinen, Monika; Koivula, Meeri; Sormunen, Marjorita; Saaranen, Terhi; Salminen, Leena; Koskimäki, Minna; Ruotsalainen, Heidi; Lähteenmäki, Marja-Leena; Wallin, Outi; Maki-Hakola, Hanne; Kääriäinen, Maria (Elsevier Ltd., 2018)Background In the face of rapid digitalisation and ever-higher educational requirements for healthcare professionals, it is important that health science teachers possess the relevant core competences. The education of ... -
Social-, health care and rehabilitation educators’ competence : a cross-sectional study
Mikkonen, K.; Sorvari, P. L.; Kuivila, H.; Sjögren, T.; Korpi, H.; Koskinen, C.; Koskinen, M.; Koivula, M.; Koskimäki, M.; Lähteenmäki, M. L.; Saaranen, T.; Sormunen, M.; Salminen, L.; Mäki-Hakola, H.; Wallin, O.; Tuomikoski, A. M.; Holopainen, A.; Kääriäinen, M. (Routledge, 2022)An educator’s competence influences the implementation of evidence-based education and the overall quality of social and health care. This study aimed to identify distinct competence profiles from Finnish social, health ... -
Social, health and rehabilitation sector educators’ competence in evidence‐based practice : a cross‐sectional study
Halvari, Johanna; Mikkonen, Kristina; Kääriäinen, Maria; Kuivila, Heli; Holopainen, Arja; Immonen, Kati; Koivula, Meeri; Koskinen, Camilla; Sjögren, Tuulikki; Kyngäs, Helvi; Tuomikoski, Anna‐Maria (Wiley-Blackwell, 2021)Aim The purpose of the study was to identify and describe the characteristic profiles of evidence-based practice competence of educators in the social, health and rehabilitation sectors and to establish relevant background ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.