Susien tekoja : toiseus, muodonmuutos ja ei-inhimillinen toimijuus kolmessa suomalaisessa nykyromaanissa
Siponkoski, M. (2023). Susien tekoja : toiseus, muodonmuutos ja ei-inhimillinen toimijuus kolmessa suomalaisessa nykyromaanissa. Sukupuolentutkimus, 36(2), 3-18. https://journal.fi/sukupuolentutkimus/article/view/136226
Julkaistu sarjassa
SukupuolentutkimusTekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© Kirjoittaja & Sukupuolentutkimuksen seura, 2023
Tässä artikkelissa käsittelen kolmea kotimaista nykyromaania, jotka uudelleenkirjoittavat Aino Kallaksen klassikkoromaanin Sudenmorsian (1928) tarinaa. Tuula Rotkon Susi ja surupukuinen nainen (1998), Päivi Alasalmen Metsäläiset (2000) ja Katja Ketun Rose on poissa (2018) toistavat kukin tavallaan Kallaksen myyttisiin mittoihin yltävää ihmissusinarratiivia, tuoden sen jälleen uuteen aikakauteen. Sukupuolieroa ja ei-inhimillisen luonnon merkityksiä samanaikaisesti alleviivaavina Rotkon, Alasalmen ja Ketun romaaneja voi luonnehtia ekofeministiseksi kirjallisuudeksi. Luen aineistojani ekofeministisessä ja posthumanistisessa kehyksessä toiseuden ja toiseuttamisen näkökulmista. Metodina käytän diffraktiivista luentaa, jolla pyrin erityisesti ihmiskeskeisen todellisuuskuvan häiriöiden kartoittamiseen. Tarkastelun keskiössä on kaikissa teoksissa esiintyvä ihmissusiaihelma, joka diffraktiivisen luennan kautta kehittyy teosrajat ylittäväksi ekofeministiseksi motiiviksi. In this paper I discuss three Finnish novels that rewrite a story from the classic Finnish novel Sudenmorsian (1928) by Aino Kallas. Tuula Rotko’s Susi ja surupukuinen nainen (1998), Päivi Alasalmi’s Metsäläiset (2000) and Katja Kettu’s Rose on poissa (2018) renew the mythical werewolf narrative, that Kallas created in her original story. By doing so, these novels bring the werewolf narrative into a new era. As Rotko’s, Alasalmi’s and Kettu’s novels simultaneously underline the questions about gender and the meaning of non-human nature, they can be characterized as ecofeminist literature. I analyze these texts within ecofeminist and posthumanist frame, from the viewpoints of Otherness and Othering. As a method, I use diffractive reading, with a focus on mapping disturbances in the human-centered picture of reality. At the heart of the analysis is the werewolf motif that appears in in all the novels considered in this paper. Through diffractive reading, the werewolf motif evolves into a broader, boundary-crossing ecofeminist motif.
...
Julkaisija
Sukupuolentutkimuksen seura : Sällskapet för genusforskning ryISSN Hae Julkaisufoorumista
2342-0634Asiasanat
Kallas, Aino Rotko, Tuula Alasalmi, Päivi Kettu, Katja Sudenmorsian Susi ja surupukuinen nainen Metsäläiset Rose on poissa diffraktiivinen luenta diffractive reading ecofeminism posthumanism rewriting were-wolf narrative toiseus ihmissudet metamorfoosi (taide) luontosuhde romaanit posthumanismi ekofeminismi susi naisen asema teemat (kerronta)
Alkuperäislähde
https://journal.fi/sukupuolentutkimus/article/view/136226Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/184969988
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Hyönteisen kotelo kämmenellä : metamorfoosi inhimillisen ja ei-inhimillisen rajoilla Selja Ahavan romaanissa Nainen joka rakasti hyönteisiä
Bister, Sofia (2022)Tutkielma tarkastelee metamorfoosia inhimillisen ja ei-inhimillisen rajoilla Selja Ahavan romaanissa Nainen joka rakasti hyönteisiä (2020). Tutkimuskysymykset ovat (1) mitä merkityksiä metamorfoosi saa romaanissa, (2) miten ... -
”Ihminen on elläin samoin ko simpanssi ja panaanikärpänen." : Rosa Liksomin "Väylä" posthumanistisen diffraktion läpi
Kivikangas, Laura (2023)Tarkastelen kirjallisuuden tutkinto-ohjelman maisterivaiheen monimuototutkielmassani diffraktiivisen luennan keinoin Rosa Liksomin romaanissa Väylä (2021) esiintyviä ja esitettyjä ihmisen valta-asemaa purkavia ja ... -
Suden hetket – toiseus, muodonmuutos ja ei-inhimillinen toimijuus ihmissusitarinoiden uudelleenkirjoituksissa (Rotko, Alasalmi, Kettu)
Siponkoski, Milka (2022)Tässä maisterintutkielmassa käsittelen kolmea kotimaista nykyromaania, jotka uudelleenkirjoittavat Aino Kallaksen klassikkoromaanin Sudenmorsian (1928) tarinaa. Tuula Rotkon Susi ja surupukuinen nainen (1998), Päivi ... -
Kalevalan naiset ja tiedon yöpuoli : Lönnrotin jalanjäljissä kohti Kalevalan naisten tarinoita
Piilola, Tiina (University of Jyväskylä, 2017)My dissertation deals with the most important female figures of the Finnish national epic New Kalevala (1849): Aino, Louhi, Lemminkäinen’s mother and Marjatta. The epic was compiled by Elias Lönnrot (1802–1884) from ... -
"You dwellers in the city cannot enter into the feelings of the hunter” : kreivi Dracula ihmisen ylittävänä toimijana : posthumanistinen ja diffraktiivinen luenta Bram Stokerin Draculasta (1897)
Lagus, Nienna (2023)Tässä tutkielmassa käsitellään Bram Stokerin romaanin Dracula (1897) vampyyrikreivi Draculaa posthumanistisen kulttuurin- ja kirjallisuudentutkimuksen keinoin. Tutkielman tavoitteena on tutkia, kuinka kreivi Draculaa voi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.