University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Peruskoulun yrittäjyyskasvatus sosiaalisen markkinoinnin ilmiönä

Thumbnail
View/Open
1.4 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Salmi, Noora
Date
2023
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher EducationMarkkinointiMarketing
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Yrittäjyyskasvatus on yksi koulutuksen keskeisimmistä kehittämisalueista yhteiskunnassamme tapahtuneiden murrosten ja muutosten myötä. Erilaisten taloudellisten ja sosiaalisten haasteiden myötä vaatimus yrittäjyyskasvatuksen kehittämistä ja edistämistä kohtaan on merkittävästi lisääntynyt suomalaisessa yhteiskunnassa. Yrittäjyyskasvatuksen tavoitteena on kehittää lapsissa ja nuorissa yrittäjämäisiä asenteita, tietoja, taitoja ja tapoja. Sosiaalisen markkinoinnin lähestymistapoja, tekniikoita ja periaatteita voidaan soveltaa käyttäytymisen muutokseen, jolla pyritään hyödyttämään sekä yksilöä että koko yhteiskuntaa laajemmin kasvattaen hyvinvointia ja yhteistä hyvää. Suomalainen yhteiskunta tarvitsee lisää yrittäjämäisiä suhtautumis- ja toimintatapoja, sillä kehittyvän yhteiskunta perustuu yrittäjämäiseen toimintaan. Tämä pro gradu -kaksoistutkimuksen tavoitteena on kuvata peruskoulun yrittäjyyskasvatukseen sosiaalisen markkinoinnin ilmiönä yhdistäen kasvatustieteen ja markkinoinnin näkökulmat toisiinsa. Tarkoituksena on ymmärtää alakoulussa annettavaa yrittäjyyskasvatusta sekä ymmärtää sen taustalla tapahtuvaa käyttäytymisen muutosta, kun opettajat omaksuvat yrittäjyyskasvatuksen opetussuunnitelman hengessä opetuksen lähtökohdaksi ja läpi leikkaavaksi arjen toimintatavoissa jatkuvasti läsnä olevaksi teemaksi. Tutkimus toteutettiin yrittäjyyskasvatustaan kehittäneille edelläkävijäopettajille teemahaastatteluna ja aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että peruskoulun yrittäjyyskasvatus voidaan nähdä sosiaalisen markkinoinnin ilmiönä, jolla pyritään ratkomaan yhteiskunnassa vallitsevia kompleksisia ongelmia. Opettajien yrittäjyyskasvatuksen omaksuminen on asteittain etenevä prosessi, johon vaikuttavat hyvin monen eri tason tekijät estäen tai tukien käyttäytymisen muutosta. Merkittävimpänä tekijänä nousi esiin opettajan oma motivaatio. Tulosten perusteella voidaan ymmärtää yrittäjyyskasvatusta laaja-alaisesti ja soveltaa tätä ymmärrystä suunniteltaessa käyttäytymisen muutosohjelmia, joiden tavoitteena on saada opettajat omaksumaan yrittäjyyskasvatus enenevissä määrin ja syvällisemmin osaksi omaa opetustaan. ...
Keywords
käyttäytymisen muutos sosiaalinen markkinointi yrittäjyyskasvatus yrittäjyys käyttäytyminen markkinointi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202309195181

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25541]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Sosiaalisen markkinoinnin ja arvojen vaikutus kuluttajan käyttäytymiseen 

    Huovila, Julia (2021)
    Sosiaalinen markkinointi on markkinoinnin lähestymistapa, joka pyrkii muuttamaan kuluttajaryhmän tai kokonaisen yhteiskunnan käyttäytymistä. Sosiaalista markkinointia on perinteisesti käytetty julkisen sektorin työkaluna, ...
  • Sosiaalisen median vaikuttajien tuottaman sisällön ja markkinoinnin vaikutukset nuoriin 

    Pekkarinen, Mira (2020)
    Sosiaalisella medialla ja sosiaalisen median vaikuttajilla on nykypäivänä tärkeä merkitys nuorten elämässä. Sosiaalinen media viihdyttää ja sen avulla voi olla yhteydessä muihin ihmisiin. Vaikuttajat ovat nuorille ...
  • Sosiaalisen median markkinoinnin vaikutukset asiakassuhteisiin ja liikuntasitoutumiseen : case SuperPark Oy 

    Leinonen, Mikael (2019)
    Liikuntakulttuurin keskeisiä muutossuuntia ovat nuorisokulttuurinen liikkuminen sekä liikunnan yksityisen sektorin kasvu. Liikuntapalveluiden kaupallistuessa SuperPark Oy:n kaltaisten liikuntapalveluyritysten tulee ymmärtää ...
  • Tehostetun koululiikunnan yhteydet peruskoululaisten sosiaalisen käyttäytymisen muutoksiin kuuden vuoden aikana 

    Lehtelä, Orvokki; Sjöblom, Sari (1999)
  • Asiantuntijapalveluita tuottavien pienyritysten markkinoinnin toteutus ja onnistumistekijät 

    Hämäläinen, Tuuli (2009)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre