Show simple item record

dc.contributor.authorMaijala, Minna
dc.contributor.authorRoiha, Anssi
dc.contributor.authorPatzelt, Mareen
dc.date.accessioned2023-09-19T05:16:28Z
dc.date.available2023-09-19T05:16:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationMaijala, M., Roiha, A., & Patzelt, M. (2023). Vieraiden kielten aineenopettajaopiskelijoiden sähköposteja tulevaisuudesta : tarkastelussa teknologiset oppimisympäristöt. <i>Ainedidaktiikka</i>, <i>7</i>(2), 70-91. <a href="https://doi.org/10.23988/ad.127899" target="_blank">https://doi.org/10.23988/ad.127899</a>
dc.identifier.otherCONVID_184853383
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89161
dc.description.abstractJo vuosia on teoreettisesti pohdittu, miten teknologian vaikutukset muuttaisivat tulevaisuuden oppimista (ks. esim. Kessler, 2018). Covid-19-pandemian myötä vuonna 2020 tulevaisuuden ihanteista ja peloista tuli yhtäkkiä nykypäivää ja teoreettiset ajatukset vaihtuivat todellisuudeksi. Tätä taustaa vasten tutkimme vieraiden kielten aineenopettajaopiskelijoiden (N=37) käsityksiä tulevaisuuden oppimisympäristöistä. Opiskelijoiden tehtävänä oli lähettää sähköpostia tulevaisuudesta (Hänninen ym., 2021) ja kertoa kielten opettajan arjesta vuonna 2040. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin ja NVivo-ohjelman avulla. Tulokset osoittavat, että osallistujien asenteet teknologiaa kohtaan vaihtelivat myönteisen, kielteisen ja neutraalin välillä. Opettajaopiskelijat yhdistivät oppimisympäristöihin teknologian tarjoamia uusia opetusmenetelmiä sekä niiden mukanaan tuomaa joustavuutta ja monialaista yhteistyötä. Osallistujat pitivät teknologiaa myös tekijänä, joka lisää osallisuutta etäopetuksen ja osallistavien menetelmien avulla.fi
dc.description.abstractFor years, researchers have been considering how the impact of technology would change future learning (see e.g. Kessler, 2018). In 2020, with the Covid-19 pandemic, the ideals and fears of the future suddenly became the present and theoretical ideas became reality. The aim of this study is to explore future language teachers’ (n=37) perceptions of future learning environments. The participants were asked to send an email from the future (Hänninen et al., 2021) in which they describe the everyday life of a language teacher in 2040. We analysed the data using qualitative content analysis and NVivo software. The results show that the participants’ attitudes towards technology varied between positive, negative and neutral. They associated learning environments with new teaching methods offered by technology and the flexibility, interdisciplinary and collaboration that technology allows. The participants also saw technology as a factor for greater inclusion through distance learning and more participatory methods.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen ainedidaktinen tutkimusseura
dc.relation.ispartofseriesAinedidaktiikka
dc.relation.urihttps://journal.fi/ainedidaktiikka/article/view/127899
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.titleVieraiden kielten aineenopettajaopiskelijoiden sähköposteja tulevaisuudesta : tarkastelussa teknologiset oppimisympäristöt
dc.typeresearch article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202309195178
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange70-91
dc.relation.issn2489-5636
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume7
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2023 Ainedidaktiikka
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationarticle
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.subject.ysotulevaisuudenodotukset
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysoaineenopettajat
dc.subject.ysoopetusteknologia
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3209
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38117
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p818
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p988
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10746
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4071
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4418
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16486
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4835
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.relation.doi10.23988/ad.127899
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY-NC-ND 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY-NC-ND 4.0