Globaali K-pop : eteläkorealaisen popmusiikin brändäys ja markkinointi
Abstract
Englanti koetaan monesti niin sanottuna pääkielenä, minkä vuoksi muunkielistä musiikkia voi lähtö-kohtaisesti olla haastavampaa markkinoida, etenkin kansainvälisesti. Kuitenkin suhteessa marginaalinen kieli voi menestyä musiikissa, kuten eteläkorealainen popmusiikki ”K-pop” on meille viime vuosikymmenillä osoittanut. K-popissa pääkielenä käytetään koreaa, mutta kappaleissa englantia, tai yhtä muuta vierasta kieltä käytetään lisämausteena.
Marginaalisten kielten tutkiminen musiikkiteollisuudessa on tärkeää, jotta siitä saatua tietoa voidaan hyödyntää tulevaisuudessa, ja saada musiikkimaailmaan enemmän kansainvälisesti menestyneitä marginaaliskielten edustajia. Tutkielma sisältää myös katsauksen fanikulttuurista, ja fanien voimasta musiikkiteollisuuden kannalta. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, ja se keskittyy musiikkitieteen lisäksi markkinoinnin, brändäämisen ja kansainvälisyyden näkökulmaan. Idolin imagon ja brändin rakentaminen ovat keskeisessä roolissa K-popin markkinoinnissa. Kielen vaikutus näkyy monelta osin, esimerkiksi lisäämällä englantia koreankielisten lyriikoiden sekaan, saadaan luotua kuvaa kansainvälisyydestä.
Tutkimuskysymykset:
- Kuinka K-popia markkinoidaan, ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat?
- Millainen vaikutus faneilla on sosiaalisessa markkinoinnissa?
- Millainen on kielen vaikutus K-popin markkinoinnissa?
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202309155133Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish