dc.contributor.advisor | Peltola, Henna-Riikka | |
dc.contributor.author | Ropponen, Sirja | |
dc.date.accessioned | 2023-09-15T05:07:39Z | |
dc.date.available | 2023-09-15T05:07:39Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89112 | |
dc.description.abstract | Englanti koetaan monesti niin sanottuna pääkielenä, minkä vuoksi muunkielistä musiikkia voi lähtö-kohtaisesti olla haastavampaa markkinoida, etenkin kansainvälisesti. Kuitenkin suhteessa marginaalinen kieli voi menestyä musiikissa, kuten eteläkorealainen popmusiikki ”K-pop” on meille viime vuosikymmenillä osoittanut. K-popissa pääkielenä käytetään koreaa, mutta kappaleissa englantia, tai yhtä muuta vierasta kieltä käytetään lisämausteena.
Marginaalisten kielten tutkiminen musiikkiteollisuudessa on tärkeää, jotta siitä saatua tietoa voidaan hyödyntää tulevaisuudessa, ja saada musiikkimaailmaan enemmän kansainvälisesti menestyneitä marginaaliskielten edustajia. Tutkielma sisältää myös katsauksen fanikulttuurista, ja fanien voimasta musiikkiteollisuuden kannalta. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, ja se keskittyy musiikkitieteen lisäksi markkinoinnin, brändäämisen ja kansainvälisyyden näkökulmaan. Idolin imagon ja brändin rakentaminen ovat keskeisessä roolissa K-popin markkinoinnissa. Kielen vaikutus näkyy monelta osin, esimerkiksi lisäämällä englantia koreankielisten lyriikoiden sekaan, saadaan luotua kuvaa kansainvälisyydestä.
Tutkimuskysymykset:
- Kuinka K-popia markkinoidaan, ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat?
- Millainen vaikutus faneilla on sosiaalisessa markkinoinnissa?
- Millainen on kielen vaikutus K-popin markkinoinnissa? | fi |
dc.format.extent | 19 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | eteläkorealainen popmusiikki | |
dc.subject.other | Etelä-Korea | |
dc.title | Globaali K-pop : eteläkorealaisen popmusiikin brändäys ja markkinointi | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202309155133 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkitiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musicology | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3051 | |
dc.subject.yso | K-pop | |
dc.subject.yso | kansainvälisyys | |
dc.subject.yso | musiikkiteollisuus | |
dc.subject.yso | kulttuuriteollisuus | |
dc.subject.yso | kieli ja kielet | |
dc.subject.yso | popmusiikki | |
dc.subject.yso | markkinointi | |
dc.subject.yso | brändit | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | muusikot | |
dc.subject.yso | imago | |
dc.subject.yso | kulttuuri | |
dc.subject.yso | brändäys | |
dc.subject.yso | Korean tasavalta | |
dc.subject.yso | populaarikulttuuri | |