Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPeltola, Henna-Riikka
dc.contributor.authorRopponen, Sirja
dc.date.accessioned2023-09-15T05:07:39Z
dc.date.available2023-09-15T05:07:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89112
dc.description.abstractEnglanti koetaan monesti niin sanottuna pääkielenä, minkä vuoksi muunkielistä musiikkia voi lähtö-kohtaisesti olla haastavampaa markkinoida, etenkin kansainvälisesti. Kuitenkin suhteessa marginaalinen kieli voi menestyä musiikissa, kuten eteläkorealainen popmusiikki ”K-pop” on meille viime vuosikymmenillä osoittanut. K-popissa pääkielenä käytetään koreaa, mutta kappaleissa englantia, tai yhtä muuta vierasta kieltä käytetään lisämausteena. Marginaalisten kielten tutkiminen musiikkiteollisuudessa on tärkeää, jotta siitä saatua tietoa voidaan hyödyntää tulevaisuudessa, ja saada musiikkimaailmaan enemmän kansainvälisesti menestyneitä marginaaliskielten edustajia. Tutkielma sisältää myös katsauksen fanikulttuurista, ja fanien voimasta musiikkiteollisuuden kannalta. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, ja se keskittyy musiikkitieteen lisäksi markkinoinnin, brändäämisen ja kansainvälisyyden näkökulmaan. Idolin imagon ja brändin rakentaminen ovat keskeisessä roolissa K-popin markkinoinnissa. Kielen vaikutus näkyy monelta osin, esimerkiksi lisäämällä englantia koreankielisten lyriikoiden sekaan, saadaan luotua kuvaa kansainvälisyydestä. Tutkimuskysymykset: - Kuinka K-popia markkinoidaan, ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat? - Millainen vaikutus faneilla on sosiaalisessa markkinoinnissa? - Millainen on kielen vaikutus K-popin markkinoinnissa?fi
dc.format.extent19
dc.language.isofi
dc.subject.othereteläkorealainen popmusiikki
dc.subject.otherEtelä-Korea
dc.titleGlobaali K-pop : eteläkorealaisen popmusiikin brändäys ja markkinointi
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202309155133
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3051
dc.subject.ysoK-pop
dc.subject.ysokansainvälisyys
dc.subject.ysomusiikkiteollisuus
dc.subject.ysokulttuuriteollisuus
dc.subject.ysokieli ja kielet
dc.subject.ysopopmusiikki
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysobrändit
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysomuusikot
dc.subject.ysoimago
dc.subject.ysokulttuuri
dc.subject.ysobrändäys
dc.subject.ysoKorean tasavalta
dc.subject.ysopopulaarikulttuuri


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot