Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMunnukka, Juha
dc.contributor.authorKujanen, Päivi
dc.date.accessioned2023-09-06T06:21:06Z
dc.date.available2023-09-06T06:21:06Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88886
dc.description.abstractLiiketoiminta musiikin ympärillä, suurelta osin digitaalisen vallankumouksen myötä, on viimeisten vuosikymmenten aikana kokenut radikaalin muutoksen. Tämä ”vuosisadan suurin muutos” on mullistanut musiikin kuuntelun, tuottamisen, jakelun ja sen arvioimisen. Muutokset ovat avanneet uusia mahdollisuuksia monille itsenäisille artisteille ja levy-yhtiöille tehden ne vähemmän riippuvaisiksi perinteisistä levy-yhtiöistä, sekä vapaampia jakelemaan musiikkiaan suoraan itse suoratoistopalveluiden ja sosiaalisen median kautta. Kääntöpuolena artistien on täytynyt oppia brändäämään itseään ilman suurten levy-yhtiöiden tukea. Itsensä brändääminen erityisesti sosiaalisessa mediassa on kasvava trendi niin musiikkialalla kuin laajemminkin. YouTube on yksi henkilöbrändäyksen johtavista alustoista, joka maailman suurimmaksi videoalustaksi kasvaneena on auttanut muusikkoja luomaan menestyksekkäitä uria musiikin parissa. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään, kuinka menestyneet YouTube-muusikot luovat, perustavat ja ylläpitävät henkilökohtaisia brändejään. Tutkimuksen pyrittiin selvittämään, miten toiset YouTube-muusikot ovat onnistuneet luomaan itselleen suuria yleisöjä. Tutkimus on tarpeen sen vuoksi, että aiempi sosiaalisen median tutkimus henkilöbrändäyksestä on keskittynyt brändäykseen sosiaalisessa mediassa yleensä, eikä niinkään kartoittamaan asiaa artistien näkökulmasta. Tähän tutkimukseen, joka toteutettiin kvalitatiivisena sisällön analyysinä ja jonka tulokulmaksi valittiin ohjattu sisällön analyysi, valittiin neljä menestynyttä YouTube-muusikkoa / yhtyettä. Koodauskäsikirja luotiin pääosin Khedherin (2015) tutkimuksen pohjalta. Tutkimuksen päälöydökset osoittavat, että valittujen neljän tubettajan henkilökohtainen brändäysprosessi noudattelee jokseenkin aikaisemmassa teoriassa havaittuja askeleita. Tutkimuksen kenties tärkein löydös oli se, että kaikkien neljän toimijan suosituimmat videot tuntuivat noudattavan samanlaista muotoa, joka oli kunkin videoille ominaista. Toimijat olivat luoneet ”muodon”, jota seuraamalla ja toistamalla he saattoivat luoda videoita, jotka keräsivät suuria katselukertoja. Tutkimustulokset olivat kiinnostavia, mutta tutkimusjoukon pienuuden vuoksi tulokset eivät ole yleistettäviä, joskin ne voinevat toimia seuraavien tutkimusten ja käytänteiden ohjaajina.fi
dc.description.abstractThe music business has undergone a radical change in the past decade, mainly due to the digital revolution. This “extreme metamorphosis in the past century” has changed the way music is heard, produced, distributed, and reviewed. The radical changes in the music business have opened new possibilities for many independent artists and labels, making them less dependent on the traditional record labels and free to distribute their music directly through the Internet and social media platforms. Still, to be able to succeed in the changed landscape the artists now need to be able to brand themselves without the support of the major record label leading to the need for personal branding skills. Branding oneself especially on social media has been a trend growing in a fast pace not just in the scene of music but overall. One of the leading platforms of personal branding, YouTube, has grown to become the biggest online video platform worldwide, and helping musicians create very successful careers in music. This study focuses on finding answers how the successful YouTube-musicians are branding themselves and have been able to create themselves such large audiences. While there are studies focusing on successful personal branding on social media, there seems to be a research gap of how musicians are successfully branding themselves on social media and especially on YouTube. Four YouTubers were chosen for this research as study objects and the empirical part of this study was conducted as a qualitative content analysis (QCA), directed content analysis as the approach to the QCA. A coding manual was created, mainly based on Khedher’s (2015) study on personal branding process. The main findings of this study reveal that the personal branding process for the YouTubers selected was partially aligned with the previous theory. The most important discovery was that all the four YouTubers seemed to follow a similar pattern unique to them in their most viewed videos. They seemed to have created “a format” and by following it, they were creating videos that were gaining views. The results were interesting but because of the rather limited sampling size the results cannot be generalized but can probably act just mere guidelines to further studies and practices.en
dc.format.extent88
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherpersonal branding process
dc.subject.otherYoutube musicians
dc.title24 strings bass solo : following the footsteps of successful YouTube-musicians in creating and building personal brands of YouTube
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202309064919
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysohenkilöbrändäys
dc.subject.ysobrändit
dc.subject.ysobrändäys
dc.subject.ysoYouTube
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysomusiikkimarkkinat
dc.subject.ysomuusikot
dc.subject.ysomusiikkiteollisuus
dc.subject.ysomusiikkiala
dc.subject.ysopersonal branding
dc.subject.ysobrands
dc.subject.ysobranding
dc.subject.ysoYouTube
dc.subject.ysomarketing
dc.subject.ysomusic
dc.subject.ysomusic market
dc.subject.ysomusicians
dc.subject.ysomusic industry
dc.subject.ysomusic trade
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright