"Sit se vaan natsas yhteen” : luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden aloittamisen edellytyksistä ja yhteydestä luokanopettajan ammatilliseen kasvuun
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Tutkimme pro gradu -tutkielmassamme luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden aloittamisen edellytyksistä ja kuinka yhteisopettajuuden aloittaminen tukee luokanopettajan ammatillista kasvua. Tutkimuksemme kohteena olivat yhteisopettajuutta toteuttavia luokanopettajia (n=6).
Tutkimuksen tieteenfilosofinen lähtökohta on fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusote soveltuu parhaiten kokemuksen tutkimiseen ja niiden ymmärtämiseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin laadullisen teemahaastattelun menetelmän avulla kevään 2023 aikana. Aineisto muodostui kuuden luokanopettajan haastatteluista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Teemoittelun pohjalla olivat sekä teoreettisen viitekehyksen lisäksi aineistosta nousevat kategoriat.
Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajien kokemukset yhteisopettajuuden aloittamisen edellytyksistä ovat pääosin linjassa aiempien tutkimustulosten kanssa. Tässä tutkimuksessa tärkeimmäksi nousi kuitenkin luokanopettajien oma halu ja kiinnostus yhteisopettajuutta kohtaan. Yhteensopivan työparin löytyminen koettiin toiseksi tärkeäksi edellytykseksi. Opettajien yhdessä käymät vastavuoroiset keskustelut yhteisopettajuuden aikana lisäsivät opettajien hyvinvointia ja ammatillista kasvua. Tuloksista kävi myös ilmi, että mentorointi on yksi tapa, jonka kautta yhteisopettajuus on päässyt alkuun. Opettajan työn muutokset ja haasteet asettavat paineita opettajankoulutukselle ja varsinkin vastavalmistuneelle opettajalle. Yhteisopettajuus on valtava etu, jonka aloittamisella oli merkittäviä myönteisiä vaikutuksia luokanopettajan hyvinvoinnille ja ammatilliselle kasvulle.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yhteisopettajuuden merkitys työhyvinvoinnille ja ammatilliselle kehittymiselle luokanopettajien kokemana
Andersson, Kia; Ojanruoko, Ann-Christina (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä työhyvinvoinnille ja ammatilliselle kehittymiselle. Tutkimus on toteutettu laadullisella tutkimusotteella ja ... -
“Itekseen pärjää, mut yhessä pystyy” : alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta
Lahti, Aino; Liede, Vilja (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli täydentää ... -
"No tuossa on kellukkeet ja hyppäähän tuonne isojen lasten päätyyn" : noviisiopettajien kokemuksia induktiovaiheesta sekä perehdytyksestä luokanopettajan työhön
Ampuja, Atte (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää noviisiopettajien kokemuksia työelämään kiinnittymisestä, eli induktiosta, sekä millaista perehdytystä noviisiopettajat kokivat saaneensa. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin, mitkä ... -
Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden hyödyistä ja haasteista : etnografinen tapaustutkimus yhteisopettajuutta tukevasta toimintakulttuurista
Näsi, Jenni (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia tekijöitä yhteisopettajuutta tukevan ja edistävän toimintakulttuurin taustalla on, sekä mitä hyötyjä yhteisopettajuuteen liittyy sekä toisaalta myös sitä, millaisia ... -
Luokanopettajan ammatillinen kehittyminen kyläkoulun musiikinopettajana : "jos opettajan ammatin valitsee, niin ei voi urautua yhteen ja samaan"
Koskinen, Marika; Siltala, Minna (2011)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten pitkän uran tehnyt musiikkia opettava luokanopettaja on kehittänyt ammattitaitoaan kyläkoulussa 1970-luvulta tähän päivään. Pyrkimyksenämme oli lisätä ymmärrystä aiemmin ...