Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMaunula, Minna
dc.contributor.authorHolm, Mari
dc.contributor.authorHalonen, Mari
dc.date.accessioned2023-09-01T05:44:11Z
dc.date.available2023-09-01T05:44:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88843
dc.description.abstractTutkimme pro gradu -tutkielmassamme luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden aloittamisen edellytyksistä ja kuinka yhteisopettajuuden aloittaminen tukee luokanopettajan ammatillista kasvua. Tutkimuksemme kohteena olivat yhteisopettajuutta toteuttavia luokanopettajia (n=6). Tutkimuksen tieteenfilosofinen lähtökohta on fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusote soveltuu parhaiten kokemuksen tutkimiseen ja niiden ymmärtämiseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin laadullisen teemahaastattelun menetelmän avulla kevään 2023 aikana. Aineisto muodostui kuuden luokanopettajan haastatteluista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Teemoittelun pohjalla olivat sekä teoreettisen viitekehyksen lisäksi aineistosta nousevat kategoriat. Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajien kokemukset yhteisopettajuuden aloittamisen edellytyksistä ovat pääosin linjassa aiempien tutkimustulosten kanssa. Tässä tutkimuksessa tärkeimmäksi nousi kuitenkin luokanopettajien oma halu ja kiinnostus yhteisopettajuutta kohtaan. Yhteensopivan työparin löytyminen koettiin toiseksi tärkeäksi edellytykseksi. Opettajien yhdessä käymät vastavuoroiset keskustelut yhteisopettajuuden aikana lisäsivät opettajien hyvinvointia ja ammatillista kasvua. Tuloksista kävi myös ilmi, että mentorointi on yksi tapa, jonka kautta yhteisopettajuus on päässyt alkuun. Opettajan työn muutokset ja haasteet asettavat paineita opettajankoulutukselle ja varsinkin vastavalmistuneelle opettajalle. Yhteisopettajuus on valtava etu, jonka aloittamisella oli merkittäviä myönteisiä vaikutuksia luokanopettajan hyvinvoinnille ja ammatilliselle kasvulle.fi
dc.format.extent92
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.title"Sit se vaan natsas yhteen” : luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden aloittamisen edellytyksistä ja yhteydestä luokanopettajan ammatilliseen kasvuun
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202309014878
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysomentorointi
dc.subject.ysoammatillinen kehitys
dc.subject.ysoyhteisopettajuus
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright