University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden hyödyistä ja haasteista : etnografinen tapaustutkimus yhteisopettajuutta tukevasta toimintakulttuurista

Thumbnail
View/Open
780.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Näsi, Jenni
Date
2019
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia tekijöitä yhteisopettajuutta tukevan ja edistävän toimintakulttuurin taustalla on, sekä mitä hyötyjä yhteisopettajuuteen liittyy sekä toisaalta myös sitä, millaisia haasteita yhteisopettajuudessa voi esiintyä. Tutkimuksen kohteena olivat luokanopettajien sekä koulun rehtorin kokemukset. Tutkimus edustaa etnografista tapaustutkimusta, joka on luonteeltaan laadullinen. Tapauksen muodosti Suomessa sijaitseva koulu, jossa yhteisopettajuutta toteutettiin alakoulun jokaisella luokka-asteella. Aineisto kerättiin kyselyn avulla, mihin osallistui yhteensä kuusi luokanopettajaa sekä koulun rehtori. Lisäksi aineistoa rikastutettiin osallistuvan havainnoinnin keinoin. Kertynyt aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla, abduktiivista lähestymistapaa hyödyntäen. Tutkimuksen tulokset tukevat aiempia yhteisopettajuutta koskevia tutkimustuloksia yhteisopettajuuden hyötyjen ja haasteiden osalta. Eritoten työssä jaksaminen, ammatillinen kasvu sekä monipuolisen ja laadukkaan perusope-tuksen mahdollistaminen koettiin yhteisopettajuuden hyödyiksi, ja haasteina pidettiin yhteensopivan työparin löytämistä, arjen sujuvuutta sekä suunnittelu-aikaa. Poiketen aiemmista tutkimuksista, tässä tutkimuksessa tuotiin esille myös taustalla olevaa toimintakulttuuria. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että kehitysmyönteinen, sekä kannustava ja positiivinen työyhteisö mahdollistavat yhteisopettajuuden muotoutumisen osaksi koko koulun toimintakulttuuria. ...
Keywords
tapaustutkimus etnografia yhteisopettajuus opettajuus toimintakulttuuri luokanopettajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912095142

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25559]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Sit se vaan natsas yhteen” : luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden aloittamisen edellytyksistä ja yhteydestä luokanopettajan ammatilliseen kasvuun 

    Holm, Mari; Halonen, Mari (2023)
    Tutkimme pro gradu -tutkielmassamme luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden aloittamisen edellytyksistä ja kuinka yhteisopettajuuden aloittaminen tukee luokanopettajan ammatillista kasvua. Tutkimuksemme kohteena ...
  • Yhteisopettajuuden hyödyt ja tuki työhyvinvoinnille luokanopettajien kokemana 

    Saharinen, Ida (2020)
    Tämän pro-gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on yhteisopettajuuden hyödyistä. Lisäksi tarkastellaan opettajien kokemusta siitä, tukeeko yhteisopettajuus opettajien ...
  • “Itekseen pärjää, mut yhessä pystyy” : alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta 

    Lahti, Aino; Liede, Vilja (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli täydentää ...
  • Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta 

    Kaipainen, Jaana; Telimaa, Henrika (2020)
    Tämä tutkimus kuvaa ja ymmärtää fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta ja siitä, mitä hyötyjä ja haasteita luokanopettajat ovat kokeneet yhteisopettajuuden tuovan ...
  • Taitoja, kuntoa, elämyksiä ja kokemuksia vai jotain muuta? : luokanopettajien käsityksiä ja 5.-6.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia koululiikunnasta 

    Aalto, Heli (2006)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre