Show simple item record

dc.contributor.authorHirvi, Vilho
dc.date.accessioned2023-08-29T12:38:49Z
dc.date.available2023-08-29T12:38:49Z
dc.date.issued1981
dc.identifier.isbn978-951-39-9732-8
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88758
dc.description.abstractThe importance and attainability of the curriculum aims and pupils' starting level was rated by 708 teachers. Teachers' ratings were fairly unanimous and corresponded largely with the curriculum constructors' ideas about the importance of aims. However, the factor analysis revealed certain trends of disagreement among teachers, the clearest being the difference of opinion about literature teaching, which appeared in all the teacher groups. Different teacher groups had similar opinions about the order of importance of the aims. Importance ratings were also explained through the features of the aims. Teachers valued demanding aims more highly than simple aims. The ratings of attainability and starting level showed that the attainment of certain relevant aims demands a great deal of effort. The results thus represent a great challenge to the development of teaching.en
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkastellaan keskiasteen ammatillisten oppilaitosten yleisjakson äidinkielen opetussuunnitelman toteuttamiskelpoisuutta yleisten ammattikoulujen opettajien arvioimana. Opetussuunnitelman tavoitteiden tarpeellisuutta, realistisuutta ja oppilaiden lähtötasoa arvioi 708 opettajaa. Opettajien arvioinnit olivat varsin yhdensuuntaiset ja vastasivat pitkälti opetussuunnitelman laatijoiden käsityksiä tavoitteiden tarpeellisuudesta. Faktorianalyysin avulla voitiin kuitenkin todeta tiettyjä opettajien erimielisyyden suuntia. Niistä selvin oli kirjallisuuden opetuksen mielipide-ero, joka ulottui yli eri aineiden opettajien. Eri opettajaryhmien käsitykset tavoitteiden tarpeellisuuden järjestyksestä olivat samansuuntaiset. Tarpeellisuuden arviointeja selitettiin myös tavoitteiden ominaisuuksilla. Opettajat arvostivat vaativampia tavoitteita enemmän kuin yksinkertaisia. Realistisuuden ja lähtötason arvioinnit osoittivat, että sinänsä tarkoituksenmukaisiksi katsottujen tavoitteiden saavuttaminen vaatii suuria ponnisteluja. Siksi tuloksista seuraa vaativia haasteita opetuksen kehittämiselle.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.relation.ispartofseriesKasvatustieteiden tutkimuslaitoksen julkaisuja
dc.rightsIn Copyright
dc.titleKeskiasteen ammatillisten oppilaitosten yleisjakson äidinkielen opetussuunnitelman toteuttamiskelpoisuus yleisten ammattikoulujen opettajien arvioimana = First-year mother tongue curriculum in secondary-level vocational schools and its feasibility as rated by teachers of general vocational schools
dc.typeDiss.
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-951-39-9732-8
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.relation.numberinseries314
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationdoctoralThesis
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.date.digitised2023
dc.type.okmG4


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright