Keskiasteen ammatillisten oppilaitosten yleisjakson äidinkielen opetussuunnitelman toteuttamiskelpoisuus yleisten ammattikoulujen opettajien arvioimana = First-year mother tongue curriculum in secondary-level vocational schools and its feasibility as rated by teachers of general vocational schools
The importance and attainability of the curriculum aims and pupils' starting level was rated by 708 teachers. Teachers' ratings were fairly unanimous and corresponded largely with the curriculum constructors' ideas about the importance of aims. However, the factor analysis revealed certain trends of disagreement among teachers, the clearest being the difference of opinion about literature teaching, which appeared in all the teacher groups. Different teacher groups had similar opinions about the order of importance of the aims. Importance ratings were also explained through the features of the aims. Teachers valued demanding aims more highly than simple aims. The ratings of attainability and starting level showed that the attainment of certain relevant aims demands a great deal of effort. The results thus represent a great challenge to the development of teaching. Tutkimuksessa tarkastellaan keskiasteen ammatillisten oppilaitosten yleisjakson äidinkielen opetussuunnitelman toteuttamiskelpoisuutta yleisten ammattikoulujen opettajien arvioimana. Opetussuunnitelman tavoitteiden tarpeellisuutta, realistisuutta ja oppilaiden lähtötasoa arvioi 708 opettajaa. Opettajien arvioinnit olivat varsin yhdensuuntaiset ja vastasivat pitkälti opetussuunnitelman laatijoiden käsityksiä tavoitteiden tarpeellisuudesta. Faktorianalyysin avulla voitiin kuitenkin todeta tiettyjä opettajien erimielisyyden suuntia. Niistä selvin oli kirjallisuuden opetuksen mielipide-ero, joka ulottui yli eri aineiden opettajien. Eri opettajaryhmien käsitykset tavoitteiden tarpeellisuuden järjestyksestä olivat samansuuntaiset. Tarpeellisuuden arviointeja selitettiin myös tavoitteiden ominaisuuksilla. Opettajat arvostivat vaativampia tavoitteita enemmän kuin yksinkertaisia. Realistisuuden ja lähtötason arvioinnit osoittivat, että sinänsä tarkoituksenmukaisiksi katsottujen tavoitteiden saavuttaminen vaatii suuria ponnisteluja. Siksi tuloksista seuraa vaativia haasteita opetuksen kehittämiselle.
...
ISBN
978-951-39-9732-8Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Väitöskirjat [3599]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Socioemotional functioning across the transition to lower secondary school : The role of temperament and relationships with mothers and teachers
Jaruseviciute, Vilija; Silinskas, Gintautas; Kiuru, Noona (Wiley, 2023)This Finnish longitudinal study investigated the role of relationships with mothers (n = 631) and teachers (n = 56), and adolescents' (n = 848; 53.9% girls, 46.1% boys) temperament in the development of the adolescents' ... -
An Ecological Approach to Teacher Agency in English Curriculum Design at Korean Secondary Schools
Namgung, Wook; Moate, Josephine; Ruohotie-Lyhty, Maria (James Nicholas Publishers, 2023)Drawing on an ecological approach to teacher agency, this empirical study investigated the dynamic interplay between teachers and the environment which emerges as teachers enact their professional agency in curriculum ... -
Teachers of English in Finnish upper secondary general school and their job satisfaction
Mäenpää, Maria (2005) -
An exploration of teachers’ and leaders’ perceptions of their collaborative working and learning : the case of three general upper secondary schools in Finland
Machala, Molly (2021)Educational leadership is an abstract concept that is still often discussed from the perspective that it can be understood, as through roles, practices, or outcomes (Dinh et al., 2014). However, the present study and its ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.