dc.contributor.advisor | Pitkänen, Hannele | |
dc.contributor.author | Koljonen, Saara | |
dc.date.accessioned | 2023-08-29T05:54:49Z | |
dc.date.available | 2023-08-29T05:54:49Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88752 | |
dc.description.abstract | Tämä tutkimus käsittelee opinto-ohjaajien kokemuksia lukiolaisten uupumuksesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lukiolaisten uupumus näyttäytyy opinto-ohjaajien työssä, millaisia tekijöitä opinto-ohjaajat näkevät lukiolaisten uupumuksen taustalla olevan ja millaisia keinoja opinto-ohjaajilla on lukiolaisten jaksamisen tukemiseen. Tavoitteena oli tuoda esiin opinto-ohjaajien oma ääni sekä monipuolisia ja konkreettisia keinoja opinto-ohjaajien työn tueksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka koostui pelkästään avoimista kysymyksistä. Kyselylomaketta levitettiin lukion opinto-ohjaajille eri kanavia pitkin. Tutkimusaineistoksi muodostui 33 lukion opinto-ohjaajan vastaukset, jotka analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tulokset osoittivat, että lukiolaisten uupumus näyttäytyy opinto-ohjaajien työssä hyvin monin eri tavoin. Opinto-ohjaajat kohtaavat uupuneita opiskelijoita paljon ja he ovat myös huolissaan opiskelijoistaan ja heidän jaksamisestaan. Uupumuksen taustalla on opinto-ohjaajien näkemysten mukaan sekä kouluun että koulun ulkopuoliseen elämään liittyviä tekijöitä. Moni opinto-ohjaaja kokee lukiota kohdanneet uudistukset opiskelijoiden kuormitusta lisänneiksi, mutta myös yhteiskunnan suorituskeskeisyys, kiireinen elämä ja vääristyneet odotukset näkyvät uupumuksen taustalla. Opiskelijoiden jaksamisen tukemiseen opinto-ohjaajilla on erilaisia keinoja, joista esimerkiksi lukujärjestyksen keventäminen ja opiskeluajan pidentäminen ovat yleisiä. Lisäksi erilaiset ohjaukselliset keinot ja moniammatillinen yhteistyö on tärkeää. | fi |
dc.format.extent | 76 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | suorituskeskeisyys | |
dc.title | Lukiolaisten uupumus opinto-ohjaajan työssä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202308294790 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Ohjausalan maisteriohjelma | fi |
dc.contributor.oppiaine | Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 1031 | |
dc.subject.yso | opinto-ohjaus | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | uupumus | |
dc.subject.yso | lukiolaiset | |
dc.subject.yso | jaksaminen | |
dc.subject.yso | ohjaus (neuvonta ja opastus) | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |