dc.contributor.advisor | Suni, Minna | |
dc.contributor.author | Harjuveteläinen, Jenna | |
dc.date.accessioned | 2023-08-23T05:34:04Z | |
dc.date.available | 2023-08-23T05:34:04Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88642 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkielmassa tarkastellaan neljän suomea toisena tai vieraana kielenä oppineen suomenopettajan kielielämäkertoja. Kyseessä on ensimmäinen tutkimus, joka keskittyy nimenomaisesti ei-äidinkielisten suomen kielen opettajien kieli- ja ammatti-identiteetteihin. Se tarjoaa tärkeää tietoa alan kehityksestä ja diversiteetistä opettajakunnan sisällä. Tutkimus pohjaa sosiaaliseen konstruktionismiin ja näin ollen käsitykseen siitä, että kieli tuottaa sosiaalista todellisuutta. Kielielämäkerrat käännekohtineen käsitetään tässä tutkimuksessa siis kertomuksiksi osallistujien sosiaalisista todellisuuksista.
Tutkimuskysymyksiä on kolme: 1) Millaisia kielellisiä käännekohtia ei-äidinkieliset suomenopettajat nostavat esille kielielämäkerroissaan? 2) Mikä merkitys näillä kielellisillä käännekohdilla on haastattelujen valossa ollut heidän kieli- ja ammatti-identiteettiensä muovautumisessa? 3) Miten ei- äidinkieliset suomenopettajat positioivat itseään ja kokevat tulevansa positioiduiksi suhteessa äidinkielenään suomea käyttäviin – erityisesti suomenopettajiin? Aineisto koostuu neljästä videoidusta yksilöhaastattelusta. Laadullisen sisällönanalyysin ja narratiivisen analyysin kautta aineistosta nostetaan esiin näiden tutkimuskysymysten näkökulmasta mielenkiintoisia asioita.
Tutkimus osoittaa, että kieli- ja ammatti-identiteetit sekä reitit suomenopettajuuteen muovautuvat yksilöllisesti. Kuitenkin aineistosta hahmottuu kahdenlaisia polkuja kohti suomenopettajuutta: ensimmäinen on saanut alkunsa mielenkiinnosta suomen kieltä kohtaan, toinen on saanut alkunsa halusta muuttaa Suomeen ja työskennellä täällä. Kielielämäkerrat voidaan karkeasti jakaa olosuhde-, ihmissuhde- ja voimaantumiskäännekohtiin.
Osallistujat ovat kohdanneet poikkeuksellisen hyvänä pidetyn kielitaitonsa hämmästelyä. He kokevat työyhteisöidensä luottavan heidän ammattitaitoonsa, ja omat kieli- ja opiskelutaustat koetaan vahvuutena töissä S2-opettajina. Tutkimus osoittaa, että suomen kielen asiantuntijuus (ks. Rampton 1995) sekä ammatillinen identiteetti rakentuvat erilaisten affordanssien, oikea-aikaisen tuen sekä omaan kielenoppimiseen investoinnin yhteisvaikutuksessa. | fi |
dc.format.extent | 87 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | kielielämäkerta | |
dc.subject.other | kielellinen käännekohta | |
dc.subject.other | postiointi | |
dc.subject.other | kielenoppimiseen investointi | |
dc.subject.other | laadullinen analyysi | |
dc.subject.other | narratiivinen analyysi | |
dc.subject.other | asiantuntijuus ja periytyvyys | |
dc.title | ”Mä en oo natiivi ja se on ihan fine” : ei-äidinkielisten suomenopettajien kielelliset ja ammatilliset identiteetit ja positiot | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202308234735 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 309 | |
dc.subject.yso | omistajuus | |
dc.subject.yso | kielellinen identiteetti | |
dc.subject.yso | ammatti-identiteetti | |
dc.subject.yso | asiantuntijuus | |
dc.subject.yso | suomi toisena kielenä | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |