Esi- ja alkuopettajien siirtymävaiheen yhteistyö tukea tarvitsevan lapsen siirtyessä kouluun
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Tämä tutkimus käsittelee esi- ja alkuopettajien siirtymävaiheen yhteistyötä tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevan lapsen siirtyessä esiopetuksesta perusopetukseen. Tutkimuksessa selvitettiin, millaista yhteistyö on, ja minkälaisia onnistumisia ja haasteita siihen liittyy. Lisäksi tutkimuksessa tuotiin esiin yhteistyön tavoitteita ja sitä, kuinka yhteistyötä voitaisiin kehittää jatkossa. Yhteistyötä tarkastellaan tutkimuksessa ekologisen ja dynaamisen kouluun siirtymisen mallin, relationaalisen toimijuuden viitekehyksen sekä tuen jatkumon näkökulmasta.
Tämän laadullisen tutkimuksen lähestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina neljälle esiopettajalle ja kolmelle alkuopettajalle. Aineiston analyysi toteutettiin sekä aineistolähtöisen että teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulosten mukaan siirtymävaiheen yhteistyön onnistumiset muodostuvat opettajien välisestä, lasten välisestä sekä monialaisesta yhteistyöstä. Yhteistyön haasteet tulevat esiin ajassa, vuorovaikutuksessa, yhteistyötä ohjaavissa rakenteissa, asenteissa sekä esi- ja perusopetuksen institutionaalisissa eroissa. Opettajien esiin tuomat yhteistyön tavoitteet liittyvät puolestaan relationaalisen toimijuuden viitekehyksen relationaaliseen asiantuntijuuteen, yhteiseen tietoon sekä relationaaliseen toimijuuteen.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajien välinen yhteistyö lapsen siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen
Leppä, Eveliina (2021)Siirtyminen esiopetuksesta alkuopetukseen on merkittävä askel lapsen koulupolulla. Opettajien välinen yhteistyö on suuressa roolissa siirtymässä, sillä sen avulla valmistellaan lapselle sujuvaa siirtymää. Tämän tutkimuksen ... -
Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä koulupolun alussa
Salo, Emilia; Hakkarainen, Ella (2019)Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin esi- ja alkuopettajien näkemyksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä. Tavoitteena oli selvittää tekijät, jotka näyttäytyvät merkityksellisinä lapsen koulupolun ... -
”Sen sijaan et jotenki syyteltäis niitä toisia niin oltaiski samalla puolella ja sit mietittäis sitä lapsen parasta” : esi- ja alkuopetuksen siirtymävaihe luokanopettajien jäsentämänä
Holmlund, Saara (2022)Tutkimuksessa käsitellään esi- ja alkuopetuksen siirtymävaihetta luokanopettajien jäsentämänä. Tämä siirtymä on merkittävä lapsen oppimisen polulla, ja sillä on tutkitusti vaikutusta oppilaan myöhempään koulumenestykseen. ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta alkuluokassa
Perälä, Niko; Ängeslevä, Pinja (2021)Alkuluokassa yhdistyvät esi- ja alkuopetus yhteisessä toimintaympäristössä ja pedagogiikasta vastaa varhaiskasvatuksen opettaja ja luokanopettaja -työpari. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ... -
Opettajien käsityksiä esi- ja alkuopetuksen yhteistyöstä
Torppala, Anu (2017)