University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Opettajien välinen yhteistyö lapsen siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen

Thumbnail
View/Open
443.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Leppä, Eveliina
Date
2021
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Siirtyminen esiopetuksesta alkuopetukseen on merkittävä askel lapsen koulupolulla. Opettajien välinen yhteistyö on suuressa roolissa siirtymässä, sillä sen avulla valmistellaan lapselle sujuvaa siirtymää. Tämän tutkimuksen aiheena oli opettajien välinen yhteistyö lapsen siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia esi- ja alkuopetuksen opettajien välistä yhteistyötä heidän omien kokemuksiensa perusteella lapsen siirtymävaiheen näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa yhteistyön eri muodoista, sen päämääristä sekä yhteistyön järjestämisestä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto koostui neljästä haastattelusta, joista kaksi oli esiopetuksen ja kaksi alkuopetuksen opettajien haastatteluita. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin tavoin etsimällä aineistosta yhtäläisyydet, ja yhdistelemällä niitä tutkimuskysymysten mukaisesti. Tutkimuksen sisällönanalyysi eteni yksittäisistä ilmauksista alaluokkien luomiseen, ja tämän jälkeen alaluokista muodostettiin pääluokkia. Saadut tulokset osoittivat, että esiopetuksen ja alkuopetuksen välinen yhteistyö koostuu opettajien keskinäisestä yhteistyöstä sekä yhteistyöstä, jossa lapset ovat mukana. Yhteistyön päämääränä on lasten tutustuminen ja sopeutuminen uuteen ympäristöön sekä informaation kulkeutuminen opettajalta toiselle. Yhteistyön sujuvuutta auttavia ja vaikeuttavia tekijöitä tutkiessa saadut tulokset olivat moninaiset. Tulokset osoittivat, että yhteistyön järjestämistä auttavat ja vaikeuttavat tekijät olivat osittain samoja. Yhteistyön tavoitteeksi nähtiin se, että opettajat ja lapset tulevat keskenään tutuiksi ennen ensimmäisen luokan alkua. Tämä mahdollistui opettajien säännöllisellä ja monipuolisella yhteistyöllä. ...
Keywords
alkuopetus esiopetus yhteistyö siirtymävaihe
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105172941

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4421]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Lapsen siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : esiopetuksen opettajien kokemuksia siirtymäyhteistyöstä luokanopettajien kanssa 

    Vesikko, Kiia-Lotta; Liikala, Vilma (2020)
    Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää esiopetuksen opettajien kokemuksia yhteistyöstä luokanopettajien kanssa lasten siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen. Tutkimuksessa selvitettiin esiopetuksen opettajien ja ...
  • Siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : opettajien antamia käsityksiä 

    Kiviluoma, Jere (2019)
    Tässä tutkielmassa tarkastelen, millaisia käsityksiä lastentarhanopettajilla sekä luokanopettajilla on lasten koulusiirtymästä esiopetuksesta alkuopetukseen. Opettajat ovat tiiviisti vaikuttamassa siirtymän toteutukseen, ...
  • Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä lasta koskevien tietojen siirrosta esiopetuksesta alkuopetukseen 

    Bedretdin, Filiz (2020)
    Vuosittain lapsen esiopetusvuoden lopussa esiopettajat siirtävät lapsista tietoja alkuopetuksen puolelle mahdollistaakseen jatkumon lapsen oppimiseen. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan esi- ja alkuopettajien näkemyksiä ...
  • Esiopetus luokanopettajan silmin : tutkimus Alahärmän kunnan esiopetuksen onnistumisesta, sen merkityksestä sekä lasten kouluvalmiudesta ja siirtymisestä esiopetuksesta alkuopetukseen 

    Perämäki, Johanna (2001)
  • Päiväkodin esiopetuksen ja koulun alkuopetuksen opettajien välinen yhteistyö 

    Leinonen, Harri (2006)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre