Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorViitala, Riitta
dc.contributor.authorVaro, Iira
dc.date.accessioned2023-08-16T05:39:21Z
dc.date.available2023-08-16T05:39:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88545
dc.description.abstractTämä tutkimus käsittelee esi- ja alkuopettajien siirtymävaiheen yhteistyötä tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevan lapsen siirtyessä esiopetuksesta perusopetukseen. Tutkimuksessa selvitettiin, millaista yhteistyö on, ja minkälaisia onnistumisia ja haasteita siihen liittyy. Lisäksi tutkimuksessa tuotiin esiin yhteistyön tavoitteita ja sitä, kuinka yhteistyötä voitaisiin kehittää jatkossa. Yhteistyötä tarkastellaan tutkimuksessa ekologisen ja dynaamisen kouluun siirtymisen mallin, relationaalisen toimijuuden viitekehyksen sekä tuen jatkumon näkökulmasta. Tämän laadullisen tutkimuksen lähestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina neljälle esiopettajalle ja kolmelle alkuopettajalle. Aineiston analyysi toteutettiin sekä aineistolähtöisen että teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulosten mukaan siirtymävaiheen yhteistyön onnistumiset muodostuvat opettajien välisestä, lasten välisestä sekä monialaisesta yhteistyöstä. Yhteistyön haasteet tulevat esiin ajassa, vuorovaikutuksessa, yhteistyötä ohjaavissa rakenteissa, asenteissa sekä esi- ja perusopetuksen institutionaalisissa eroissa. Opettajien esiin tuomat yhteistyön tavoitteet liittyvät puolestaan relationaalisen toimijuuden viitekehyksen relationaaliseen asiantuntijuuteen, yhteiseen tietoon sekä relationaaliseen toimijuuteen.fi
dc.format.extent79
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.titleEsi- ja alkuopettajien siirtymävaiheen yhteistyö tukea tarvitsevan lapsen siirtyessä kouluun
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202308164655
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysosiirtymävaihe
dc.subject.ysoperusopetus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright