Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSalminen, Jenni
dc.contributor.advisorRuotsalainen, Jenni
dc.contributor.authorHeikkinen, Sanni
dc.contributor.authorHoffren, Tatu
dc.date.accessioned2023-07-24T05:31:36Z
dc.date.available2023-07-24T05:31:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88441
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaista opettajan ja oppilaiden välisen ohjausvuorovaikutuksen laatu ensimmäisellä luokalla matematiikan oppitunneilla. Lisäksi haluttiin selvittää, miten ohjausvuorovaikutus on yhteydessä oppilaiden matemaattisiin taitoihin. Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän yliopiston Vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen (VUOKKO) -pitkittäistutkimusta. Tutkimukseen osallistui 47 luokkaa, joissa oppilaita oli 666. Oppilaiden matemaattisia taitoja selvitettiin neljällä eri tehtävällä keväällä 2021. Ohjausvuorovaikutuksen laatua mitattiin Classroom Assesment Scoring System (CLASS K-3) -havainnointimenetelmällä (Pianta ym., 2008) matematiikan tunneilta kerätyn videomateriaalin pohjalta. Ohjausvuorovaikutuksen laatua ja sen yhteyksiä matemaattisiin taitoihin tarkasteltiin korrelaatiokertoimilla, parittaisella t-testillä ja lineaarisella regressio-analyysillä. Tuloksista selvisi, että ohjauksellinen tuki oli matematiikan tunneilla matalampaa kuin tunnetuki ja toiminnan organisointi. Ohjauksellinen tuki oli yhteydessä oppilaiden vähennyslaskutaitoon ja toiminnan organisoinnilla lukujen suuruussuhteiden osaamiseen. Tutkimus antoi viitteitä siitä, että alkuopetuksen matematiikan tunneilla tulisi panostaa luokan työrauhaan sekä palautteen antamiseen, sillä niillä oli myönteinen yhteys oppilaiden matemaattisiin taitoihin. Hyvällä ohjausvuorovaikutuksen laadulla voidaan siis edistää oppilaiden matemaattisia taitoja.fi
dc.format.extent42
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherohjausvuorovaikutus
dc.subject.otherCLASS
dc.subject.other1. luokka
dc.titleOpettajan ja oppilaiden välisen ohjausvuorovaikutuksen laadun yhteys oppilaiden matemaattisiin taitoihin 1. luokalla.
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202307244566
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.subject.ysoopettaja-oppilassuhde
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright