The presentation of minoritized group's cultures in EFL textbooks
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kielet ja kulttuurit nivoutuvat läheisesti yhteen, joten myös kulttuuriin liittyvät sisällöt ovat osa kielten opetusta, ja sitä kautta ne ovat osa myös opetuksessa käytettäviä oppikirjoja ja muita materiaaleja.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan neljää englannin kielen oppikirjaa kiinnittäen huomiota erityisesti kulttuuriaiheisiin tekstiin ja kuviin tavoitteena saada selville, ovatko erilaiset etniset vähemmistöryhmät edustettuina oppikirjojen kulttuuriaiheisissa teksteissä ja kuvissa, ja jos ovat, mitä nämä vähemmistöryhmät ovat. Tutkimukseni metodi on laadullinen sisällönanalyysi.
Tutkimukseni osoitti, että etniset vähemmistöryhmät ovat edustettuina kuvissa sekä alakoulun että yläkoulun englannin tekstikirjoissa, mutta vähemmän kuin enemmistöryhmät, joten tasapuolisesta esiintymisestä ei voida puhua. Lisäksi selvisi, että vähemmistöryhmiä tai heidän kulttuuria koskevia tekstejä on vain vähän, ja oppikirjoissa voisi olla enemmän johdattelua sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseen esimerkiksi johdattelemalla sellaisiin aiheisiin kuten rasismi ja syrjintä.
Tällaisen kriittisen näkökulman puuttuessa opettajalle jää vastuu siitä, että kulttuuriaiheita käsiteltäessä otettaisiin huomioon pintaa syvemmältä löytyviä aiheita, ja tuotaisiin myös kulttuurien erilaisuutta ja dynaamista luonnetta enemmän esille.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25543]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The representation of gender diversity in English and Swedish language textbooks in Finland
Koskinen, Suvi (2022)Oppikirjat sisältävät ideologioita ja käsityksiä sekä kielistä että kielten käyttäjistä. Sukupuolta esitetään oppikirjoissa monin eri tavoin, kuten kielen, kuvien ja hahmojen kautta. Oppikirjojen esittämät sukupuolen ... -
Culture and kultur - what is the difference, or is there any? : a comparative analysis of cultural content in English and Swedish textbook series for upper secondary school
Lamponen, Susanna (2012)Vieraiden kielten opettaminen on vuosikymmenten myötä muuttunut yhä kommunikatiivisempaan suuntaan ja oppimisteorioissa on alettu kritisoimaan kielioppikeskeisyyttä, minkä myötä kielten opetuksen keskiöön on jo vuosien ... -
Presentation of culture of the English-speaking world in EFL textbooks : an analysis of the cultural content of Finnish EFL textbooks for basic education
Heininen, Emma (2021)Englanti on yksi maailman valtakielistä, ja usein myös ensimmäinen vieras kieli, jota suomalaiset oppilaat alkavat opiskella koulussa. Englantia käytetään yleisesti lingua francana, ja englantia vieraana kielenä puhuvia ...