Show simple item record

dc.contributor.advisorSaastamoinen, Anna
dc.contributor.authorLaakso, Lasse
dc.date.accessioned2023-07-03T07:10:04Z
dc.date.available2023-07-03T07:10:04Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88176
dc.description.abstractDatan määrä maailmassa on kasvanut räjähdysmäisesti teknologian kehittymisen myötä viime vuosikymmeninä. Hurjaa vauhtia kiihtyvä kasvu tuottaa jatkuvasti tuoretta dataa saataville, mikä tarjoaa mahdollisuuden dataan pohjautuvaan päätöksentekoon. Dataa on olemassa jo niin paljon eri muodoissa, että relevantin datan poimiminen massadatasta (englanniksi big data) vaatii datan analysointiohjelmia ja niiden tuotoksiin pohjautuvaa data-analytiikkaa. Markkinoijia kiinnostava data voi olla sisällöltään esimerkiksi kuluttajien ostostapahtumia, näyttökertoja tai verkkosivuhakuja. Näistä on mahdollista päätellä kuluttajien kiinnostusta tiettyjä tuotteita kohtaan. Tässä kandidaatintutkielmassa esiteltiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla erilaisia tapoja, joilla data-analytiikkaa voidaan hyödyntää markkinoinnin eri osa-alueilla. Lisäksi tutkielmassa syvennyttiin datan merkitykseen sekä ennen kaikkea sen luomiin mahdollisuuksiin nykypäivän markkinoinnissa. Tutkimusten mukaan on havaittu, että tuoreimmissa markkinoinnin määritelmissä korostuu asiakaslähtöinen ajattelutapa. Sen lähtökohtana on luoda asiakkaiden tarpeisiin vastaavia ratkaisuja. Markkinoinnista pystytään tekemään sitä tehokkaampaa, mitä paremmin kuluttajat ja heidän mieltymyksensä tunnetaan. Datan hyödyt eivät näy ainoastaan tehokkaampana markkinointina yritysten liikevaihdossa, vaan lisäksi asiakkaat vastaanottavat heidän näkökulmastaan osuvampia markkinointitoimenpiteitä. Tuloksissa havaittiin, että saatavilla olevaa dataa käytetään merkittävässä roolissa päätöksenteossa jokaisella markkinoinnin osa-alueella. Tuloksia voivat hyödyntää markkinoinnin parissa työskentelevät henkilöt, sillä data-analytiikan avulla organisaatiot pystyvät parantamaan markkinoinnin tehokkuutta ja sitä kautta tilinpäätöksen tulosta.fi
dc.format.extent27
dc.language.isofi
dc.subject.othermassadata
dc.subject.otherdata-analytiikka
dc.subject.othermarkkinointi
dc.subject.othermarkkinointimix
dc.titleData-analytiikan hyödyntäminen markkinoinnissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202307034319
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysobig data
dc.subject.ysodata


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record