Big datan ja data-analytiikan haasteet markkinoinnissa
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Big data ja siihen liittyvä analytiikka on jo pitkään ollut IT-alan ja liiketoiminnan hehkutetuimpia teknologiatrendejä. Big datan mahdollisuudet on laajalti tunnistettu eri toimialoilla ja sen potentiaali on saanut painoarvoa niin tieteel-lisessä tutkimuksessa, kuin käytännön liiketoiminnassakin. Big data -analytiikka on saanut myös markkinoijat kiinnostumaan sen luomista mahdollisuuksista onnistuneen markkinoinnin arvonluojana. Tutkimuksia big datan haasteista on tehty aiemmin, mutta vähemmän painoarvoa tutkimuksessa on kuitenkin saanut big datan ja analytiikan haasteet markkinoinnissa. Tässä tutkielmassa pyrimme löytämään keskeiset haasteet big datan ja analytiikan hyödyntämiseen markkinoinnin kontekstissa hyödyntämällä integroivaa kirjallisuuskatsausta tutkimusmetodina. Jaamme haasteet teknisiin, volyymiin liittyviin, nopeuteen ja reaaliaikaiseen hyödyntämiseen liittyviin, monipuolisuuteen liittyviin, kompleksisuuteen liittyviin, arvoon liittyviin ja yksityisyyteen ja omistajuuteen liittyviin haasteisiin. Pyrimme luomaan kokonaisvaltaisen kuvan markkinoinnin toimialalla big datan ja analytiikan yleisistä kompastuskivistä. Keskeisinä löydöksinä havaitsemme tutkielmassa, että big datan ja analytiikan hyödyntämiseen markkinoinnissa liittyy paljon haasteita niin datan hallinnan, prosessoinnin kuin varastoinninkin näkökulmasta. Osa löydetyistä haasteista on toimialasta riippumattomia, osa taas markkinoinnin toimialalle ominaisia ongelmia. Kirjallisuuskatsauksen tulosten pohjalta luomme viitekehyksen big datan ja analytiikan merkittävistä haasteista markkinoinnissa.
...
Big data and analytics have long been one of the most popular technology trends in the IT-industry and business. The potential of big data has been widely recognized in various industries and its potential has gained weight in both scientific research and practical business. Big data-analytics have also made marketers interested in the opportunities it creates as a value creator of successful marketing. Research on the challenges of big data has been done in the past, but less emphasis has been placed on the challenges of big data and analytics in the context of marketing. In this paper, we aim to find key challenges in utilizing big data and analytics in the context of marketing by utilizing integrative literature review as a research method. We divide these challenges to technical, volume-related, speed-related, variety-related, complexity-related, value-related, and privacy and ownership challenges and aim to create a holistic view of the common stumbling blocks of big data and analytics in the marketing industry. As key findings, we find that the utilization of big data and analytics in marketing involves many challenges from the perspective of data management, processing, and storage. Some of the challenges identified are valid in every industry, while others are specific to the marketing industry. Based on the results, we create a framework for significant challenges of big data and analytics in marketing.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5322]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Data-analytiikan hyödyntäminen markkinoinnissa
Laakso, Lasse (2023)Datan määrä maailmassa on kasvanut räjähdysmäisesti teknologian kehittymisen myötä viime vuosikymmeninä. Hurjaa vauhtia kiihtyvä kasvu tuottaa jatkuvasti tuoretta dataa saataville, mikä tarjoaa mahdollisuuden dataan ... -
Data-analytiikan hyödyntämisen mahdollisuudet jalkapallon taktisessa analyysissä
Salminen, Tuukka (2020)Tämä kandidaatintutkielma tutkii data-analytiikan hyödyntämisen mahdollisuuksia jalkapallon taktisessa analyysissä. Jalkapallo-otteluista kerätyn datan määrä on kasvanut suureksi. Kuten monissa muissa urheilulajeissa, ... -
Datan ja data-analytiikan hyödyntäminen joukkueurheilussa
Mahlberg, Kaarlo (2022)Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja siinä tarkastellaan kuinka dataa ja data-analytiikkaa voidaan hyödyntää joukkueurheilussa ja voidaanko sen avulla saavuttaa kilpailuetua muihin kilpailijoihin nähden. Datan ... -
Data-analytiikan ja -strategian merkitys liiketoiminnan kehittämisessä
Oikari, Emilia (2023)Tutkimusten mukaan jo vuonna 2013 maailman ihmisistä kaksi kolmasosaa käytti jotain mobiililaitetta, jolta saatiin kerättyä merkittävä määrä dataa talteen. Tästä voidaan vain päätellä kuinka suuri osa maailman väestöstä ... -
Data-analytiikan hyödyntäminen osana tilintarkastusta
Turunen, Aleksi (2019)Data-analytiikasta on muodostunut tilintarkastuksessa viime vuosina kehitysalue, johon suuret tilintarkastusyhteisöt tekevät jatkuvasti merkittäviä investointeja. Vaikka tilintarkastusyhteisöjen tarkastus on muuttunut ...