University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Big datan ja data-analytiikan haasteet markkinoinnissa

Thumbnail
View/Open
476.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Eloranta, Eetu
Date
2021
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Big data ja siihen liittyvä analytiikka on jo pitkään ollut IT-alan ja liiketoiminnan hehkutetuimpia teknologiatrendejä. Big datan mahdollisuudet on laajalti tunnistettu eri toimialoilla ja sen potentiaali on saanut painoarvoa niin tieteel-lisessä tutkimuksessa, kuin käytännön liiketoiminnassakin. Big data -analytiikka on saanut myös markkinoijat kiinnostumaan sen luomista mahdollisuuksista onnistuneen markkinoinnin arvonluojana. Tutkimuksia big datan haasteista on tehty aiemmin, mutta vähemmän painoarvoa tutkimuksessa on kuitenkin saanut big datan ja analytiikan haasteet markkinoinnissa. Tässä tutkielmassa pyrimme löytämään keskeiset haasteet big datan ja analytiikan hyödyntämiseen markkinoinnin kontekstissa hyödyntämällä integroivaa kirjallisuuskatsausta tutkimusmetodina. Jaamme haasteet teknisiin, volyymiin liittyviin, nopeuteen ja reaaliaikaiseen hyödyntämiseen liittyviin, monipuolisuuteen liittyviin, kompleksisuuteen liittyviin, arvoon liittyviin ja yksityisyyteen ja omistajuuteen liittyviin haasteisiin. Pyrimme luomaan kokonaisvaltaisen kuvan markkinoinnin toimialalla big datan ja analytiikan yleisistä kompastuskivistä. Keskeisinä löydöksinä havaitsemme tutkielmassa, että big datan ja analytiikan hyödyntämiseen markkinoinnissa liittyy paljon haasteita niin datan hallinnan, prosessoinnin kuin varastoinninkin näkökulmasta. Osa löydetyistä haasteista on toimialasta riippumattomia, osa taas markkinoinnin toimialalle ominaisia ongelmia. Kirjallisuuskatsauksen tulosten pohjalta luomme viitekehyksen big datan ja analytiikan merkittävistä haasteista markkinoinnissa. ...
 
Big data and analytics have long been one of the most popular technology trends in the IT-industry and business. The potential of big data has been widely recognized in various industries and its potential has gained weight in both scientific research and practical business. Big data-analytics have also made marketers interested in the opportunities it creates as a value creator of successful marketing. Research on the challenges of big data has been done in the past, but less emphasis has been placed on the challenges of big data and analytics in the context of marketing. In this paper, we aim to find key challenges in utilizing big data and analytics in the context of marketing by utilizing integrative literature review as a research method. We divide these challenges to technical, volume-related, speed-related, variety-related, complexity-related, value-related, and privacy and ownership challenges and aim to create a holistic view of the common stumbling blocks of big data and analytics in the marketing industry. As key findings, we find that the utilization of big data and analytics in marketing involves many challenges from the perspective of data management, processing, and storage. Some of the challenges identified are valid in every industry, while others are specific to the marketing industry. Based on the results, we create a framework for significant challenges of big data and analytics in marketing. ...
 
Keywords
data-analytiikka big data markkinointi haasteet (ongelmat)
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105243162

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4157]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Data-analytiikan hyödyntämisen mahdollisuudet jalkapallon taktisessa analyysissä 

    Salminen, Tuukka (2020)
    Tämä kandidaatintutkielma tutkii data-analytiikan hyödyntämisen mahdollisuuksia jalkapallon taktisessa analyysissä. Jalkapallo-otteluista kerätyn datan määrä on kasvanut suureksi. Kuten monissa muissa urheilulajeissa, ...
  • Tietojärjestelmien ja Big Data-analytiikan hyödyt metsäteollisuuden liiketoiminnan hallinnassa 

    Paloniemi, Juuso (2018)
    ABSTRACT Paloniemi, Juuso The benefits of ICT and Big Data-analytics in forest based industries business management Jyväskylä: University of Jyväskylä, 2018, 86 p. Information Systems, Master’s Thesis Supervisor: Pekka ...
  • Asiakastransaktioiden hyödyntäminen B2B SaaS-yrityksessä data-analytiikan avulla 

    Mutikainen, Iiro (2020)
    Tämä tutkimus on tietojärjestelmätieteen pro gradu -tutkielma, jonka tarkoituksena on data-analytiikkaa hyödyntäen selvittää, onko SaaS -yrityksen asiakkaiden transaktiodatasta mahdollista havaita ja visualisoida ...
  • Data-analytiikan hyödyntäminen osana tilintarkastusta 

    Turunen, Aleksi (2019)
    Data-analytiikasta on muodostunut tilintarkastuksessa viime vuosina kehitysalue, johon suuret tilintarkastusyhteisöt tekevät jatkuvasti merkittäviä investointeja. Vaikka tilintarkastusyhteisöjen tarkastus on muuttunut ...
  • Ehdottavan analytiikan metodit ja haasteet 

    Hyvärinen, Joe (2022)
    Ehdottava analytiikka pyrkii ehdottamaan parhaimman mahdollisen ratkaisuvaihtoehdon hyödyntäen suuria määriä dataa. Täten ehdottava analytiikka onkin tehokas tapa parantaa sekä tukea liiketoiminnan päätöksentekoa. Tässä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre