Data-analytiikan hyödyntäminen markkinoinnissa
Datan määrä maailmassa on kasvanut räjähdysmäisesti teknologian kehittymisen myötä viime vuosikymmeninä. Hurjaa vauhtia kiihtyvä kasvu tuottaa jatkuvasti tuoretta dataa saataville, mikä tarjoaa mahdollisuuden dataan pohjautuvaan päätöksentekoon. Dataa on olemassa jo niin paljon eri muodoissa, että relevantin datan poimiminen massadatasta (englanniksi big data) vaatii datan analysointiohjelmia ja niiden tuotoksiin pohjautuvaa data-analytiikkaa. Markkinoijia kiinnostava data voi olla sisällöltään esimerkiksi kuluttajien ostostapahtumia, näyttökertoja tai verkkosivuhakuja. Näistä on mahdollista päätellä kuluttajien kiinnostusta tiettyjä tuotteita kohtaan. Tässä kandidaatintutkielmassa esiteltiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla erilaisia tapoja, joilla data-analytiikkaa voidaan hyödyntää markkinoinnin eri osa-alueilla. Lisäksi tutkielmassa syvennyttiin datan merkitykseen sekä ennen kaikkea sen luomiin mahdollisuuksiin nykypäivän markkinoinnissa. Tutkimusten mukaan on havaittu, että tuoreimmissa markkinoinnin määritelmissä korostuu asiakaslähtöinen ajattelutapa. Sen lähtökohtana on luoda asiakkaiden tarpeisiin vastaavia ratkaisuja. Markkinoinnista pystytään tekemään sitä tehokkaampaa, mitä paremmin kuluttajat ja heidän mieltymyksensä tunnetaan. Datan hyödyt eivät näy ainoastaan tehokkaampana markkinointina yritysten liikevaihdossa, vaan lisäksi asiakkaat vastaanottavat heidän näkökulmastaan osuvampia markkinointitoimenpiteitä. Tuloksissa havaittiin, että saatavilla olevaa dataa käytetään merkittävässä roolissa päätöksenteossa jokaisella markkinoinnin osa-alueella. Tuloksia voivat hyödyntää markkinoinnin parissa työskentelevät henkilöt, sillä data-analytiikan avulla organisaatiot pystyvät parantamaan markkinoinnin tehokkuutta ja sitä kautta tilinpäätöksen tulosta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Datan ja data-analytiikan hyödyntäminen joukkueurheilussa
Mahlberg, Kaarlo (2022)Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja siinä tarkastellaan kuinka dataa ja data-analytiikkaa voidaan hyödyntää joukkueurheilussa ja voidaanko sen avulla saavuttaa kilpailuetua muihin kilpailijoihin nähden. Datan ... -
Big datan ja data-analytiikan haasteet markkinoinnissa
Eloranta, Eetu (2021)Big data ja siihen liittyvä analytiikka on jo pitkään ollut IT-alan ja liiketoiminnan hehkutetuimpia teknologiatrendejä. Big datan mahdollisuudet on laajalti tunnistettu eri toimialoilla ja sen potentiaali on saanut ... -
Data-analytiikan hyödyntämisen mahdollisuudet jalkapallon taktisessa analyysissä
Salminen, Tuukka (2020)Tämä kandidaatintutkielma tutkii data-analytiikan hyödyntämisen mahdollisuuksia jalkapallon taktisessa analyysissä. Jalkapallo-otteluista kerätyn datan määrä on kasvanut suureksi. Kuten monissa muissa urheilulajeissa, ... -
Data-analytiikan hyödyntäminen osana tilintarkastusta
Turunen, Aleksi (2019)Data-analytiikasta on muodostunut tilintarkastuksessa viime vuosina kehitysalue, johon suuret tilintarkastusyhteisöt tekevät jatkuvasti merkittäviä investointeja. Vaikka tilintarkastusyhteisöjen tarkastus on muuttunut ... -
Asiakastransaktioiden hyödyntäminen B2B SaaS-yrityksessä data-analytiikan avulla
Mutikainen, Iiro (2020)Tämä tutkimus on tietojärjestelmätieteen pro gradu -tutkielma, jonka tarkoituksena on data-analytiikkaa hyödyntäen selvittää, onko SaaS -yrityksen asiakkaiden transaktiodatasta mahdollista havaita ja visualisoida ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.