Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRiekkinen, Janne
dc.contributor.authorKosola, Ville
dc.date.accessioned2023-06-30T05:25:48Z
dc.date.available2023-06-30T05:25:48Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88139
dc.description.abstractTutkielmassa käsitellään tekoälyn mahdollisuuksia ja rajoitteita kohdennetun mainonnan näkökulmasta. Tekoäly on viimeiset vuodet ollut yksi suurimmista puheenaiheista teknologia-alalla. Tekoäly on kehittynyt paljon muun muassa tietokoneiden kehittymisen seurauksena, ja sitä käytetään enemmän ja enemmän erilaisissa liiketoimintaan liittyvissä tehtävissä, kuten markkinoinnissa ja mainonnassa. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millä tavoilla tekoälyä hyödynnetään kohdennetussa mainonnassa, ja mitkä asiat rajoittavat sen hyödyntämistä siinä. Tutkimuksen yhteenvedossa tehtiin johtopäätöksiä tutkimusten tulosten perusteella ja ehdotettiin mahdollisia jatkotutkimusaiheita. Tutkielma pyrki vastaamaan kysymyksiin: ”Mitä mahdollisuuksia tekoäly tarjoaa kohdennetussa mainonnassa?” ja ”Mitä rajoittavia tekijöitä on tekoälyn käytössä kohdennetussa mainonnassa?” Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmaa tehdessä on hyödynnetty aiheeseen liittyviä kirjoja, artikkeleita ja muuta kirjallisuutta. Tutkimuksessa kävi ilmi, että tekoälyn käyttö luo uusia mahdollisuuksia kohdennetun mainonnan tehostamisessa, mutta tekoälyn käyttö sisältää myös rajoittavia tekijöitä varsinkin tietoturvaan ja eettisyyteen liittyen.fi
dc.description.abstractThe study discusses the possibilities and limitations of artificial intelligence in targeted advertising. In recent years, artificial intelligence has been one of the biggest topics of discussion in the technology sector. Artificial intelligence has evolved significantly, partly due to the development of computers, and is increasingly being used in various business-related tasks, such as marketing and advertising. The purpose of the study was to find out how artificial intelligence is utilized in targeted advertising, and what factors limit its exploitation in this context. In the summary of the study, conclusions were drawn based on the research findings, and possible future research topics were suggested. The study sought to answer the questions: "What opportunities does artificial intelligence offer in targeted advertising?" and "What are the limiting factors in the use of artificial intelligence in advertising?" The study was conducted as a liter ature review. Books, articles, and other literature related to the subject were used in the research. The study revealed that the use of artificial intelligence creates new opportunities in targeted advertising, but it also includes limiting factors, especially related to data security and ethics.en
dc.format.extent27
dc.language.isofi
dc.subject.otherkohdennettu mainonta
dc.titleTekoälyn mahdollisuudet ja rajoitukset kohdennetussa mainonnassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306304285
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysotekoäly
dc.subject.ysomainonta
dc.subject.ysokoneoppiminen
dc.subject.ysotäsmämarkkinointi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot