University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Tekoälyn mahdollisuudet ja rajoitukset kohdennetussa mainonnassa

Thumbnail
View/Open
631.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kosola, Ville
Date
2023
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkielmassa käsitellään tekoälyn mahdollisuuksia ja rajoitteita kohdennetun mainonnan näkökulmasta. Tekoäly on viimeiset vuodet ollut yksi suurimmista puheenaiheista teknologia-alalla. Tekoäly on kehittynyt paljon muun muassa tietokoneiden kehittymisen seurauksena, ja sitä käytetään enemmän ja enemmän erilaisissa liiketoimintaan liittyvissä tehtävissä, kuten markkinoinnissa ja mainonnassa. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millä tavoilla tekoälyä hyödynnetään kohdennetussa mainonnassa, ja mitkä asiat rajoittavat sen hyödyntämistä siinä. Tutkimuksen yhteenvedossa tehtiin johtopäätöksiä tutkimusten tulosten perusteella ja ehdotettiin mahdollisia jatkotutkimusaiheita. Tutkielma pyrki vastaamaan kysymyksiin: ”Mitä mahdollisuuksia tekoäly tarjoaa kohdennetussa mainonnassa?” ja ”Mitä rajoittavia tekijöitä on tekoälyn käytössä kohdennetussa mainonnassa?” Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmaa tehdessä on hyödynnetty aiheeseen liittyviä kirjoja, artikkeleita ja muuta kirjallisuutta. Tutkimuksessa kävi ilmi, että tekoälyn käyttö luo uusia mahdollisuuksia kohdennetun mainonnan tehostamisessa, mutta tekoälyn käyttö sisältää myös rajoittavia tekijöitä varsinkin tietoturvaan ja eettisyyteen liittyen. ...
 
The study discusses the possibilities and limitations of artificial intelligence in targeted advertising. In recent years, artificial intelligence has been one of the biggest topics of discussion in the technology sector. Artificial intelligence has evolved significantly, partly due to the development of computers, and is increasingly being used in various business-related tasks, such as marketing and advertising. The purpose of the study was to find out how artificial intelligence is utilized in targeted advertising, and what factors limit its exploitation in this context. In the summary of the study, conclusions were drawn based on the research findings, and possible future research topics were suggested. The study sought to answer the questions: "What opportunities does artificial intelligence offer in targeted advertising?" and "What are the limiting factors in the use of artificial intelligence in advertising?" The study was conducted as a liter ature review. Books, articles, and other literature related to the subject were used in the research. The study revealed that the use of artificial intelligence creates new opportunities in targeted advertising, but it also includes limiting factors, especially related to data security and ethics. ...
 
Keywords
kohdennettu mainonta tekoäly mainonta koneoppiminen täsmämarkkinointi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306304285

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4764]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Tekoälyn hyödyntäminen digitaalisessa markkinoinnissa 

    Vakoniemi, Ville (2023)
    Tekoäly on kehittynyt nopeasti viimeisten vuosien aikana ja sitä on alettu hyödyntää useilla eri aloilla, mukaan lukien digitaalisessa markkinoinnissa. Koska tekoälyn hyödyntäminen on digitaalisessa markkinoinnissa vielä ...
  • Tekoälyn hyödyntäminen yritysten markkinoinnissa 

    Mustamäki, Miika (2021)
    Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan, kuinka tekoälyä voidaan hyödyntää yritysten markkinoinnissa. Tekoäly on ottanut suuria kehitysaskeleita viime vuosina, joten myös sen käyttö on yleistynyt ympärillämme ja myös ...
  • Tekoälyn hyödyntäminen personoidussa verkkomainonnassa 

    Keilamaa, Lassi (2021)
    Tämän tutkielman tarkoitus on tarjota katsaus tekoälyn mahdollisuuksiin ja sovelluskohteisiin personoidussa verkkomainonnassa. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tekoälyn keinoin mainostajat pystyvät minimoimaan ...
  • Kohdennetun mainonnan ongelmat sosiaalisessa mediassa 

    Hirvonen, Heikki (2019)
    Tässä tutkimuksessa käsitellään kohdennettua mainontaa, käyden ensin läpi teoriaa kohdennettuun mainontaan liittyen, ja sen jälkeen pohtien siitä seuraavia ongelmia. Tarkastelua tehdään erityisesti sosiaalisen median ...
  • Kohdennetun mainonnan ongelmat sosiaalisessa mediassa 

    Hirvonen, Heikki (2019)
    Tässä tutkimuksessa käsitellään kohdennettua mainontaa, käyden ensin läpi teoriaa kohdennettuun mainontaan liittyen, ja sen jälkeen pohtien siitä seuraavia ongelmia. Tarkastelua tehdään erityisesti sosiaalisen median ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre