’Unexpected and undeniably bold’ : masculine presentations in men's fragrance descriptions
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Kielenkäytön ja sukupuolen yhteyksiä on tutkittu useasta näkökulmasta, ja tutkimuksien tuloksia on hyödynnetty myös mainonnan saralla. Kuluttajakulttuuri on nyt vallitsevampi kuin koskaan ennen, ja brändit kehittävät jatkuvasti uusia ideoita ja taktiikoita, joilla vaikuttaa kuluttajien käyttäytymiseen, ajatteluprosesseihin ja siihen, mitä pidämme tärkeänä. Kieli on yksi tärkeimmistä työkaluista, joita ihmiset käyttävät viestien välittämiseen ja vastaanottamiseen, joten on luonnollista, että brändit käyttävät tietyntyyppistä kieltä houkutellakseen asiakkaita ostamaan tuotteitaan.
Tässä tutkimuksessa käsittelin kielen ja sukupuolen välisiä yhteyksiä ja analysoin Sephora.com- sivuston myydyimpien miesten hajuvesien tuoksu kuvauksia. Tavoitteeni oli saada selville käyttävätkö hajuvesibrändit tuoksujen kuvauksissa sukupuolittunutta kieltä, minkälaista mieskuvaa hajusteiden kuvaukset rakentavat ja miten maskuliinisuus tulee esiin eri sanavalinnoissa. Analyysissäni hyödynsin kriittistä diskurssianalyysiä, tekstianalyysiä ja sosiokulttuuristen rakenteiden analyysiä.
Lajittelin datan neljään pääkategoriaan tekstin sisällöstä esille tulleen teeman perusteella. Tutkimuksestani selvisi, että hajuvesibrändit käyttävät sukupuolittuneita sanavalintoja, jotka korostavat maskuliinisuutta eri tavoilla. Maskuliinisia kuvia tuotiin esiin mm. luontoon liittyvillä metaforilla ja kuvauksilla. Seksuaalisuutta kuvattiin mm. viittaamalla kreikkalaisiin jumaliin ja käyttämällä adjektiivejä, jotka johdattelevat lukijan luomaan tietynlaisia mielikuvia. Menestystä kuvattiin sanavalinnoilla, jotka viittasivat rahaan, itsenäisyyteen, itsevarmuuteen ja rohkeuteen. Hajusteissa maskuliinisuus tuotiin esiin hyvin ste- reotyyppisillä kuvauksilla, jotka vahvistavat jo kauan historiassa kehittynyttä ajatusta siitä, mikä on maskuliinista ja mikä ei. Osa datasta sisälsi myös hyvin neutraalia kielenkäyttöä, joka ei erityisesti nostanut esiin maskuliinisuutta, vaan kuvaustekstit keskittyivät kertomaan, mistä hajuveden tuoksu koostuu. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että vaikka sukupuolineutraalisuus on yleistynyt viimeisen vuosikymmenen aikana, miesten kosmetiikkatuotteet keskittyvät silti vahvasti markkinointi tapaan, joka korostaa maskuliinisia piirteitä ja ns. maskuliinista ihannetta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Men will be Men? : Masculinities on display in the Facebook communication practices of Pakistani men
Salam, Rauha (Routledge; The Nordic Association for Research on Men and Masculinities, 2021)In the past decade, the popularization of social media in Pakistan has greatly influenced the way in which people communicate and interact with each other. The rapidly evolving nature of online social media communication ... -
Born in the same country, speaking different languages : Language ideologies at a multilingual workplace in Tallinn
Saari, Annika (2022)Tämä tutkimus perustuu haastatteluihin, jotka tehtiin monikielisellä työpaikalla Viron pääkaupungissa Tallinnassa. Virossa on mielenkiintoinen kielellinen ympäristö, jolle on ominaista kaksi suurta kielten puhujien ryhmää: ... -
The gender of shaving : the depiction of gender roles and stereotypes in Gillette's advertisements
Hasanen, Annika (2021)Sukupuoliroolit ja niiden muutokset ovat nykypäivänä yhä suuremmassa roolissa niin jokapäiväisessä elämässä kuin mediasssa. Sukupuoliroolit ovat myös selkeästi nähtävillä mainonnassa. Tässä tutkielmassa tarkastellaan kolmea ... -
Gut strength? : exploring the discourse features between presenters of different sexes in essential strength training breathing technique instructional videos
Markkanen, Eetu (2021)Sukupuolten väliset erot ovat usealla eri elämänalueella tarkasteltu ja jopa erilaisia kiistojakin aiheuttava tekijä. Tässä tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan sukupuolten välisiä mahdollisia eroja ja yhtäläisyyksi ... -
The functions of English in advertising in Finland
Viitamäki, Minna (2003)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.