The gender of shaving : the depiction of gender roles and stereotypes in Gillette's advertisements
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Sukupuoliroolit ja niiden muutokset ovat nykypäivänä yhä suuremmassa roolissa niin jokapäiväisessä elämässä kuin mediasssa. Sukupuoliroolit ovat myös selkeästi nähtävillä mainonnassa. Tässä tutkielmassa tarkastellaan kolmea Gilleten mainoskuvaa, tarkoituksena analysoida niissä näkyviä sukupuolirooleja ja stereotypioita joita sukupuoleen usein liitetään. Tutkimuksessa on käytetty tukena Fairclough’n ja Kressin ja Van Leeuwenin teorioita mainosanalyysistä, sekä tarkemmin Goffmanin ja Litosselitin töitä analysoitaessa sukupuolirooleja näissä valituissa mainoksissa. Tutkimuksen tarkoituksena on vastata kysymyksiin siitä, millaisia sukupuolirooleja näissä mainoksissa on nähtävillä, sekä myös arvioida sitä millainen merkitys näiden sukupuoliroolien olemassaololla on näissä mainoskuvissa. Mainosanalyysin perusteella sukupuoliroolit ovat hyvin vahvasti läsnä mainonnassa. Yksi tärkeimmistä huomioista tässä tutkimuksessa oli se, että naiset yleensä kuvataan hyvin feminiinisessä roolissa, ja miehet maskuliinisessa roolissa. Miehet ja naiset siis kuvataan vahvasti toisiensa vastakohtina. Mainokset ja mainontatavat ovat vuosien varrella kehittyneet ja muuttuneet, mutta huolimatta tästä kehityksestä sukupuolirooleja sekä stereotypioita käytetään yhä mainontataktiikkana.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The portrayals of women in advertisements and their brand-related impacts: A study in Vietnam
Nguyen, Chuong (2020)The liberation movement in the 1960s seeking equal rights, opportunities and freedom for women initiated the interests in gender stereotypes in advertising. Since then, the pursuit of gender equality for women in different ... -
Controversies over social group representation in advertisements : a case study on Hornbach’s The Smell of Spring narrative ad
Anipa, Florence (2020)Till date, advertising contents continue to raise controversy in the media due to miscommunication and misinterpretation. This study examines a proposed television ad, it also looks into the intended message to be communicated ... -
“Cute Goddess is Actually an Aunty” : The Evasive Middle-Aged Woman Streamer and Normative Performances of Femininity in Video Game Streaming
Ruotsalainen, Maria (SAGE Publications, 2022)In this paper the focus is on the representations of “middle-aged” or “aging” women streamers in western media. I analyze discussions in Western online media around a case of Chinese DouYu live-streamer. “Qiaobiluo Dianxia,” ... -
Compliance and resistance : An investigation into the construction of gender identities by Pakistani women on Facebook
Salam, Rauha (Taylor & Francis; Asian Center for Women's Studies, Ewha Womans University, 2020)Facebook has recently gained popularity among young, digitally literate and predominantly urban Pakistanis. Such social networking sites allow users the freedom to express themselves using usernames, visuals and topics of ... -
Make It Vegan : How Advertisements for Cosmetics Construct Vegan Representation
Hyppölä, Jenni (2023)Veganismi on yleistynyt hurjasti viimeisten vuosien aikana, ja sen myötä myös vegaanisien tuotteiden mainonta. Tässä kandidaatin tutkielmassa selvitetään, että kuinka vegaanisten kosmetiikkatuotteiden mainonnassa rakennetaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.