Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPiirainen-Marsh, Arja
dc.contributor.authorHeikkinen, Katarina
dc.date.accessioned2023-06-29T06:43:03Z
dc.date.available2023-06-29T06:43:03Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88119
dc.description.abstractKielenkäytön ja sukupuolen yhteyksiä on tutkittu useasta näkökulmasta, ja tutkimuksien tuloksia on hyödynnetty myös mainonnan saralla. Kuluttajakulttuuri on nyt vallitsevampi kuin koskaan ennen, ja brändit kehittävät jatkuvasti uusia ideoita ja taktiikoita, joilla vaikuttaa kuluttajien käyttäytymiseen, ajatteluprosesseihin ja siihen, mitä pidämme tärkeänä. Kieli on yksi tärkeimmistä työkaluista, joita ihmiset käyttävät viestien välittämiseen ja vastaanottamiseen, joten on luonnollista, että brändit käyttävät tietyntyyppistä kieltä houkutellakseen asiakkaita ostamaan tuotteitaan. Tässä tutkimuksessa käsittelin kielen ja sukupuolen välisiä yhteyksiä ja analysoin Sephora.com- sivuston myydyimpien miesten hajuvesien tuoksu kuvauksia. Tavoitteeni oli saada selville käyttävätkö hajuvesibrändit tuoksujen kuvauksissa sukupuolittunutta kieltä, minkälaista mieskuvaa hajusteiden kuvaukset rakentavat ja miten maskuliinisuus tulee esiin eri sanavalinnoissa. Analyysissäni hyödynsin kriittistä diskurssianalyysiä, tekstianalyysiä ja sosiokulttuuristen rakenteiden analyysiä. Lajittelin datan neljään pääkategoriaan tekstin sisällöstä esille tulleen teeman perusteella. Tutkimuksestani selvisi, että hajuvesibrändit käyttävät sukupuolittuneita sanavalintoja, jotka korostavat maskuliinisuutta eri tavoilla. Maskuliinisia kuvia tuotiin esiin mm. luontoon liittyvillä metaforilla ja kuvauksilla. Seksuaalisuutta kuvattiin mm. viittaamalla kreikkalaisiin jumaliin ja käyttämällä adjektiivejä, jotka johdattelevat lukijan luomaan tietynlaisia mielikuvia. Menestystä kuvattiin sanavalinnoilla, jotka viittasivat rahaan, itsenäisyyteen, itsevarmuuteen ja rohkeuteen. Hajusteissa maskuliinisuus tuotiin esiin hyvin ste- reotyyppisillä kuvauksilla, jotka vahvistavat jo kauan historiassa kehittynyttä ajatusta siitä, mikä on maskuliinista ja mikä ei. Osa datasta sisälsi myös hyvin neutraalia kielenkäyttöä, joka ei erityisesti nostanut esiin maskuliinisuutta, vaan kuvaustekstit keskittyivät kertomaan, mistä hajuveden tuoksu koostuu. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että vaikka sukupuolineutraalisuus on yleistynyt viimeisen vuosikymmenen aikana, miesten kosmetiikkatuotteet keskittyvät silti vahvasti markkinointi tapaan, joka korostaa maskuliinisia piirteitä ja ns. maskuliinista ihannetta.fi
dc.format.extent48
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherlanguage
dc.subject.othergendered discourse
dc.subject.othermasculine discourse
dc.title’Unexpected and undeniably bold’ : masculine presentations in men's fragrance descriptions
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306294224
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysomainonta
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysomaskuliinisuus
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysokielenkäyttö
dc.subject.ysosukupuolierot
dc.subject.ysosukupuoliroolit
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysokieli ja kielet
dc.subject.ysoadvertising
dc.subject.ysogender
dc.subject.ysomasculinity
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysouse of language
dc.subject.ysogender differences
dc.subject.ysogender roles
dc.subject.ysocommunication
dc.subject.ysolanguages
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright