Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLeppänen, Paavo
dc.contributor.authorUusitorppa, Senni
dc.date.accessioned2023-06-26T07:27:16Z
dc.date.available2023-06-26T07:27:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88059
dc.description.abstractTarkkaavuuden vaikeuksia on todettu esiintyvän sekä tarkkaavuuspulmaisilla että lukivaikeuksisilla lapsilla. Pulmat tarkkaavuudessa voivat olla eri mekanismien kautta yhteydessä myös luetun ymmärtämisen vaikeuksiin, minkä on edelleen osoitettu liittyvän vaikeuksiin internetlukutaitoa vaativissa tehtävissä (InternetLukemisenArviointi). Tarkkaavuuden osa-alueita ja niiden neuraalista perustaa on tutkittu ANT-tehtävää hyödyntäen. Myös aivokuvantamistutkimuksissa on huomattu epätyypillistä aktivaatiota lapsilla, joilla on todettu tarkkaavuuden tai lukemisen pulmia. Tässä tutkimuksessa yhdistetään aivotutkimuksen ja internetlukutaitojen näkökulmat. Tutkimukseen osallistui kuudesluokkalaisia, joilla on tunnistettu tarkkaavuuden tai lukemisen pulmia sekä verrokkeja, joilla ei kyseisiä pulmia esiinny. Tutkimuksessa tarkasteltiin tarkkaavuuteen liittyvien aivotason mittarien yhteyttä internetlukemisen osataitojen, internetlähteiden kriittisen arvioinnin taitoihin. Tutkimuksessa vertailtiin aivoaktiivisuutta myös kriittisen arvioinnin suoriutumiseen perustuvalla ryhmäjaolla, sillä aiempi tutkimus osoittaa, etteivät lukemisen ja tarkkaavuuden haasteet vaikeuta kaikkien oppilaiden internetlukemista, ja toisaalta myös lapset, joilla tunnistettuja vaikeuksia ei ole, kohtaavat internetympäristössä haasteita. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella ei löytynyt viitteitä tarkkaavuuteen liittyvien aivomittarien ja kriittisen arvioinnin vahvasta yhteydestä: lineaarista yhteyttä ei näyttäytynyt eivätkä oppimispulmaiset ryhmät eronneet toisistaan tai verrokeista aivomittareiden ja arviointitehtävän keskinäisessä suhteessa. Kriittisen arvioinnin suoriutumiseen perustuvasta ryhmäjaosta huomattiin, että oppimispulmaiset lapset ovat merkitsevästi yliedustettuina heikommin suoriutuvissa ryhmissä. Tällä ryhmäjaolla tehdyillä aivoaktivaation vertailuissa huomattiin yksittäisenä havaintona, että mediaalisen otsalohkon aktivaatio tarkkaavuuden inhibitiotehtävässä (ANT) erotteli ryhmiä toisistaan siten, että aktivaatio oli heikompaa keskimääräisesti suoriutuvalla ryhmällä verrattuna sekä heikoimmin että parhaiten suoriutuviin ryhmiin. Tutkimuksen aihe vaatii jatkotutkimusta, jotta varmoja johtopäätöksiä tarkkaavuuteen liittyvien aivomittareiden ja internetlukutaitojen välisistä yhteyksistä voidaan tehdä.fi
dc.description.abstractAttention deficits have been found to occur in both children with attentional problems and children with reading difficulties. Mediated by different mechanisms, problems in attention can also be connected to reading comprehension difficulties which have also been shown to be related to difficulties in tasks requiring online research and comprehension (Internet Reading Assessment ILA). The attention subcomponents and their neural basis have been widely studied using the ANT task. Atypical patterns at the neural level have been revealed in brain imaging studies in children with problems with attention or reading. This study combines the perspectives of brain research and online research and comprehension skills. Sixth graders who have been identified with attention or reading problems and controls who do not have these problems participated in the study. The present study examined the associations of attention related brain measures with the performance on critical evaluation of internet sources. The study also compared brain activity of the groups based on the performance in the critical evaluation tasks, as previous research shows that not all children with reading and attention challenges face difficulties on the Internet, and on the other hand, children without those difficulties may struggle in the Internet environment. Based on the results of this study, no indications of a strong relationship between attention-related brain measures and critical evaluation performance were found: no linear connection was shown, and the groups with learning difficulties did not differ from each other or the controls in the relationship between their brain measures and the evaluation task. When examining the distributions of the learner groups in the groups based on the performance of the critical evaluation, it was noticed that children with learning difficulties are significantly overrepresented in the lower performing groups. Further, when comparing the neural activation between these groups, a single difference was revealed. The neural activation of the medial frontal lobe during the attentional inhibition task (ANT) differentiated the groups from each other in such a way that the activation was weaker in the average performing group compared to both the weakest and best performing groups. The topic of the study requires further research for being able to draw conclusions about the associations between brain activations and internet reading skills.en
dc.format.extent46
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyright
dc.titleThe Neuronal Source Activations Measured During ANT and Online Source Credibility Evaluation Skills of Sixth Graders with Typical Development, Reading Difficulties and Attentional Problems.
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306264114
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.subject.ysolukihäiriöt
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysotarkkaavaisuus
dc.subject.ysoADHD
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysodysleksia
dc.subject.ysolearning difficulties
dc.subject.ysoreading disorders
dc.subject.ysoreading
dc.subject.ysoevaluation
dc.subject.ysoattention
dc.subject.ysoADHD
dc.subject.ysochildren (age groups)
dc.subject.ysodyslexia
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright