University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

The Neuronal Source Activations Measured During ANT and Online Source Credibility Evaluation Skills of Sixth Graders with Typical Development, Reading Difficulties and Attentional Problems.

Icon
1.0 Mb

Authors
Uusitorppa, Senni
Date
2023
Discipline
PsykologiaPsychology
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tarkkaavuuden vaikeuksia on todettu esiintyvän sekä tarkkaavuuspulmaisilla että lukivaikeuksisilla lapsilla. Pulmat tarkkaavuudessa voivat olla eri mekanismien kautta yhteydessä myös luetun ymmärtämisen vaikeuksiin, minkä on edelleen osoitettu liittyvän vaikeuksiin internetlukutaitoa vaativissa tehtävissä (InternetLukemisenArviointi). Tarkkaavuuden osa-alueita ja niiden neuraalista perustaa on tutkittu ANT-tehtävää hyödyntäen. Myös aivokuvantamistutkimuksissa on huomattu epätyypillistä aktivaatiota lapsilla, joilla on todettu tarkkaavuuden tai lukemisen pulmia. Tässä tutkimuksessa yhdistetään aivotutkimuksen ja internetlukutaitojen näkökulmat. Tutkimukseen osallistui kuudesluokkalaisia, joilla on tunnistettu tarkkaavuuden tai lukemisen pulmia sekä verrokkeja, joilla ei kyseisiä pulmia esiinny. Tutkimuksessa tarkasteltiin tarkkaavuuteen liittyvien aivotason mittarien yhteyttä internetlukemisen osataitojen, internetlähteiden kriittisen arvioinnin taitoihin. Tutkimuksessa vertailtiin aivoaktiivisuutta myös kriittisen arvioinnin suoriutumiseen perustuvalla ryhmäjaolla, sillä aiempi tutkimus osoittaa, etteivät lukemisen ja tarkkaavuuden haasteet vaikeuta kaikkien oppilaiden internetlukemista, ja toisaalta myös lapset, joilla tunnistettuja vaikeuksia ei ole, kohtaavat internetympäristössä haasteita. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella ei löytynyt viitteitä tarkkaavuuteen liittyvien aivomittarien ja kriittisen arvioinnin vahvasta yhteydestä: lineaarista yhteyttä ei näyttäytynyt eivätkä oppimispulmaiset ryhmät eronneet toisistaan tai verrokeista aivomittareiden ja arviointitehtävän keskinäisessä suhteessa. Kriittisen arvioinnin suoriutumiseen perustuvasta ryhmäjaosta huomattiin, että oppimispulmaiset lapset ovat merkitsevästi yliedustettuina heikommin suoriutuvissa ryhmissä. Tällä ryhmäjaolla tehdyillä aivoaktivaation vertailuissa huomattiin yksittäisenä havaintona, että mediaalisen otsalohkon aktivaatio tarkkaavuuden inhibitiotehtävässä (ANT) erotteli ryhmiä toisistaan siten, että aktivaatio oli heikompaa keskimääräisesti suoriutuvalla ryhmällä verrattuna sekä heikoimmin että parhaiten suoriutuviin ryhmiin. Tutkimuksen aihe vaatii jatkotutkimusta, jotta varmoja johtopäätöksiä tarkkaavuuteen liittyvien aivomittareiden ja internetlukutaitojen välisistä yhteyksistä voidaan tehdä. ...
 
Attention deficits have been found to occur in both children with attentional problems and children with reading difficulties. Mediated by different mechanisms, problems in attention can also be connected to reading comprehension difficulties which have also been shown to be related to difficulties in tasks requiring online research and comprehension (Internet Reading Assessment ILA). The attention subcomponents and their neural basis have been widely studied using the ANT task. Atypical patterns at the neural level have been revealed in brain imaging studies in children with problems with attention or reading. This study combines the perspectives of brain research and online research and comprehension skills. Sixth graders who have been identified with attention or reading problems and controls who do not have these problems participated in the study. The present study examined the associations of attention related brain measures with the performance on critical evaluation of internet sources. The study also compared brain activity of the groups based on the performance in the critical evaluation tasks, as previous research shows that not all children with reading and attention challenges face difficulties on the Internet, and on the other hand, children without those difficulties may struggle in the Internet environment. Based on the results of this study, no indications of a strong relationship between attention-related brain measures and critical evaluation performance were found: no linear connection was shown, and the groups with learning difficulties did not differ from each other or the controls in the relationship between their brain measures and the evaluation task. When examining the distributions of the learner groups in the groups based on the performance of the critical evaluation, it was noticed that children with learning difficulties are significantly overrepresented in the lower performing groups. Further, when comparing the neural activation between these groups, a single difference was revealed. The neural activation of the medial frontal lobe during the attentional inhibition task (ANT) differentiated the groups from each other in such a way that the activation was weaker in the average performing group compared to both the weakest and best performing groups. The topic of the study requires further research for being able to draw conclusions about the associations between brain activations and internet reading skills. ...
 
Keywords
oppimisvaikeudet lukihäiriöt lukeminen arviointi tarkkaavaisuus ADHD lapset (ikäryhmät) dysleksia learning difficulties reading disorders reading evaluation attention children (age groups) dyslexia
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306264114

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25563]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Intergenerational Transmission of Dyslexia : How do Different Identification Methods of Parental Difficulties Influence the Conclusions Regarding Children's Risk for Dyslexia? 

    Khanolainen, Daria; Salminen, Jenni; Eklund, Kenneth; Lerkkanen, Marja‐Kristiina; Torppa, Minna (John Wiley & Sons, 2023)
    By investigating children whose parents have dyslexia, family risk (FR) studies are expanding our understanding of the intergenerational transmission of dyslexia. These studies, however, vary in their identification of FR, ...
  • Typical and Atypical Development of Visual Expertise for Print as Indexed by the Visual Word N1 (N170w) : A Systematic Review 

    Amora, Kathleen Kay; Tretow, Ariane; Verwimp, Cara; Tijms, Jurgen; Leppänen, Paavo H. T.; Csépe, Valéria (Frontiers Media SA, 2022)
    The visual word N1 (N170w) is an early brain ERP component that has been found to be a neurophysiological marker for print expertise, which is a prelexical requirement associated with reading development. To date, no other ...
  • Attentional Processes in Children With Attentional Problems or Reading Difficulties as Revealed Using Brain Event-Related Potentials and Their Source Localization 

    Santhana Gopalan, Praghajieeth Raajhen; Loberg, Otto; Lohvansuu, Kaisa; McCandliss, Bruce; Hämäläinen, Jarmo; Leppänen, Paavo (Frontiers Media, 2020)
    Visual attention-related processes include three functional sub-processes: alerting, orienting, and inhibition. We examined these sub-processes using reaction times, event-related potentials (ERPs), and their neuronal ...
  • Early prediction of reading : phonological awareness and related language and cognitive skills in children with a familial risk for dyslexia 

    Puolakanaho, Anne (University of Jyväskylä, 2007)
    PsL Anne Puolakanaho selvitti väitöstutkimuksessaan, miten leikki-ikäisten 3 - 5-vuotiaiden lasten kielelliset ja kognitiiviset taidot ovat yhteydessä lukemisen virheettömyyteen ja sujuvuuteen kouluiässä. Puolakanaho tutki ...
  • Assessing reading and online research comprehension : Do difficulties in attention and executive function matter? 

    Kanniainen, Laura; Kiili, Carita; Tolvanen, Asko; Aro, Mikko; Anmarkrud, Øistein; Leppänen, Paavo H.T. (Elsevier BV, 2021)
    This study evaluated the relation between sixth graders' (N = 426) teacher-rated difficulties in attention and executive function (EF) and their comprehension skills. Reading comprehension was assessed with a multiple-choice ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre